Omzet Belgische e-commerce 28 procent hoger

De Belgische e-commerce websites hebben in 2010 een gezamenlijke omzet geboekt van 903 miljoen euro.

De Belgische e-commerce websites hebben in 2010 een gezamenlijke omzet geboekt van 903 miljoen euro. Dat is 28,1 procent meer dan in 2009. Toen bedroeg het totaal verwerkte bedrag 705 miljoen euro. Dat meldt specialist in online betalingen Ogone.

De stijging heeft onder andere te maken met het feit dat de consument inmiddels goed vertrouwd is met online winkelen en meer vertrouwen heeft in de veiligheid ervan en met de toename van het aantal spelers, zegt Pierre Willaert van Ogone.

Het aantal online betalingen steeg van 8,4 miljoen in 2009 naar 10,7 miljoen in 2010, een stijging met 27,5 procent. Vooral het laatste kwartaal was de stijging opmerkelijk. Daar zat de eindejaarsperiode voor iets tussen, maar ook het gure weer maakte dat consumenten hun aankopen liever vanuit de beslotenheid van hun woonkamer deden. Het gemiddelde bedrag per online aankoop bedroeg afgelopen jaar 84 euro, evenveel als in 2009.

Net als vorig jaar kochten de Belgen op het internet vooral reizen, tickets, kleding, boeken, cd’s en dvd’s. Daarnaast wordt ook “social shopping” steeds populairder. Bij “social shopping”, een trend die uit de VS is overgewaaid, bieden websites absolute bodemprijzen voor producten wanneer een minimum aantal consumenten binnen een beperkte tijdslimiet ingaat op het bod. Een andere winnaar zijn de e-shops die private verkopen organiseren, waarbij exclusieve merken kortstondig aan voordelige prijzen worden aangeboden aan de leden van de e-shops.

De cijfers hebben betrekking op de Belgische handelaren die gebruik maken van de diensten van Ogone, dat ruim 85 procent van de markt vertegenwoordigt.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content