Sinds 2020 zit Beijing de techbedrijven, die veel macht hadden gekregen, op de huid. Daardoor konden spelers als Tencent niet meer ongebreideld investeren in allerlei nieuwe ontwikkelingen en kleinere ondernemingen. Verder gelden er ook al enige tijd strengere regels rond digitale games. Vooral jongeren mogen daar nog maar beperkt gebruik van maken. Ook krijgt Tencent al geruime tijd geen vergunningen meer om nieuwe spellen op de markt te brengen.

De omzet van Tencent kwam uit op 140 miljard yuan, omgerekend is dat ongeveer 19 miljard euro. Dat is twee procent minder dan een jaar eerder. Voor Tencent is het het tweede kwartaal op rij waarin de omzet afneemt.

Minder betalende gebruikers

De daling was het sterkst bij de game-afdeling in China. De omzet nam daar met zeven procent af omdat minder gebruikers betaalden voor de spellen. Voor groei richt Tencent zich de laatste tijd nadrukkelijk op het buitenland en dan met name op Europa. Vorig jaar nam het de Britse gamestudio Sumo over en in september vergrootte het zijn belang in de Franse gamesmaker Ubisoft.

Verder probeert Tencent de kosten in de hand te houden. Zo zijn er meer dan 1.800 banen verdwenen bij het bedrijf. Ook sneed Tencent bij de clouddiensten in de kosten en gaf het minder geld uit aan reclame.

Sinds 2020 zit Beijing de techbedrijven, die veel macht hadden gekregen, op de huid. Daardoor konden spelers als Tencent niet meer ongebreideld investeren in allerlei nieuwe ontwikkelingen en kleinere ondernemingen. Verder gelden er ook al enige tijd strengere regels rond digitale games. Vooral jongeren mogen daar nog maar beperkt gebruik van maken. Ook krijgt Tencent al geruime tijd geen vergunningen meer om nieuwe spellen op de markt te brengen.De omzet van Tencent kwam uit op 140 miljard yuan, omgerekend is dat ongeveer 19 miljard euro. Dat is twee procent minder dan een jaar eerder. Voor Tencent is het het tweede kwartaal op rij waarin de omzet afneemt.De daling was het sterkst bij de game-afdeling in China. De omzet nam daar met zeven procent af omdat minder gebruikers betaalden voor de spellen. Voor groei richt Tencent zich de laatste tijd nadrukkelijk op het buitenland en dan met name op Europa. Vorig jaar nam het de Britse gamestudio Sumo over en in september vergrootte het zijn belang in de Franse gamesmaker Ubisoft.Verder probeert Tencent de kosten in de hand te houden. Zo zijn er meer dan 1.800 banen verdwenen bij het bedrijf. Ook sneed Tencent bij de clouddiensten in de kosten en gaf het minder geld uit aan reclame.