“Onderwijs is volop bezig ICT te integreren”

De twee Vlaamse onderwijskoepels laten weten dat e volop bezig zijn ict te integreren. Dat als reactie op het opiniestuk van Saskia Van Uffelen in De Morgen (en nu ook op de site van Data News).

De twee Vlaamse onderwijskoepels laten weten dat e volop bezig zijn ict te integreren. Dat als reactie op het opiniestuk van Saskia Van Uffelen in De Morgen (en nu ook op de site van Data News).

In haar opiniestuk vroeg Van Uffelen een drastische ommekeer in de kijk op ict in het onderwijs. De onderwijswereld moet ict omarmen, in plaats van het nu slechts een uurtje per week te gunnen.

De Vlaamse katholieke scholen doen verschillende inspanningen om ict te integreren, zo klinkt het. “Al onze secundaire scholen beschikken over een elektronisch leerplatform”, zegt Chris Smits, secretaris-generaal van het Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs. “De meeste scholen gebruiken die platformen nu om te communiceren met ouders en leerlingen, maar ze kunnen ook dienen als didactisch middel. Die evolutie is volop bezig, en scholen moeten daarin groeien.”

Smits geeft toe dat een deel van het onderwijzend personeel nog koudwatervrees heeft, “maar net daarom geeft de koepel al vijftien jaar lang nascholing waarin we duidelijk maken hoe ict verder geïntegreerd kan worden in algemene vakken, maar ook in heel specifieke vakken.” De integratie van Ict hangt immers af van de studierichting, voegt Smits toe. “Zo kan wie handel studeert, niet zonder boekhoudsoftware.”

Ook bij GO!, het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, werken ze met digitale leerplatformen. “Sinds twee jaar werken al onze secundaire scholen met Smartschool, een system dat de koepel ondersteunt. De scholen communiceren hiermee met de ouders, maar de koepel en de schooldirecties gebruiken het voor hun communicatie. Smartschool dient als trigger om ict nog meer te integreren in ons onderwijs”, zegt Jan Buytaert, ict-manager van GO!. “Via dat platform bieden we in virtuele ruimtes concepten en ideeën aan waarmee onze leraars aan de slag kunnen. Bedoeling is om van ict een basisvaardigheid te maken, net zoals lezen en schrijven.”

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content