Tot nu toe geven draadloze signalen nog niet genoeg stroom om elektrische wagens goed op te laden, maar de onderzoekers van Oak Ridge National Laboratory willen hier verandering in brengen. Wanneer ze tot een echte doorbraak komen zou dit baanbrekend kunnen zijn. Want wanneer er geen stekker meer in een wagen gestopt hoeft te worden zou dit een stuk praktischer worden. Wanneer dit ook aan de straat kan wordt een elektrische wagen voor mensen zonder oprit of garage bij hun huis toegankelijker.

De onderzoekers bouwden hiervoor een 20 kilowattlader die nu in 90 procent van de gevallen perfect werkt. Ze maken hiervoor gebruik van een laadplaat waar de auto op kan staan waarna hij volledig automatisch opgeladen wordt.

Tot nu toe hadden wetenschappers moeite met dit soort krachtige opladers, omdat ze gigantische magnetische velden creëerden, schrijft Numrush. Maar de makers van deze lader lieten het magnetische veld zeer snel afbouwen, waardoor het amper effect heeft op andere apparatuur in de buurt.

Vooralsnog is een snoer wél efficiënter met laden, maar met de laadplaat is de wagen toch binnen een paar uur opgeladen. Dit zou ideaal zijn voor een oplaadpunt aan huis of op het werk, waar langdurig geparkeerd wordt.

Het gaat hierbij nog om een prototype, dus het kan nog even duren voordat hij daadwerkelijk in gebruik genomen kan worden. Ook wordt er nog gekeken naar een krachtiger alternatief dat 50 kilowatt voort moet brengen.