Volgens het VIL kiest de consument resoluut voor thuislevering, zonder meerprijs en zonder wakker te liggen van de milieu-impact. "Slechts één op drie e-shoppers geeft aan zijn pakje te willen ophalen in een winkel of afhaalpunt. Er is geen bereidheid extra te betalen voor een aantoonbaar duurzamere levering", klinkt het. Afhaalpunten blijken volgens simulaties veel duurzamer: "Als 75 procent van de leveringen via afhaalpunten zou gebeuren, zou de kost- en milieuafdruk van de 'last mile' dalen met 60 tot 80 procent."

Verrassend, hoewel webwinkels zich er graag mee onderscheiden, hecht de online shopper maar weinig belang aan de leveringstermijn. 80 procent van de bestellingen blijkt niet dringend. Heel veel ecologische winst (9 procent) valt er uit bewust uitgestelde levering echter niet te halen.

Het VIL acht de huidige e-commercepraktijk op langere termijn ecologisch én financieel onhoudbaar en pleit voor sensibilisering en een slimme prijssturing. Gratis levering in afhaalpunten en een beperkte meerkost voor bezorging aan huis lijkt door een hoge prijsgevoeligheid werkbaar. Het bundelen van bezorgingen kan volgens het VIL een interessante 'easy win' zijn, vooral buiten de stad, waar de milieubelasting per pakje tot vier keer zo hoog kan liggen. Chauffeurs opdragen de motor uit te zetten tijdens het leveren, kan de CO2-uitstoot per pakje halveren. Nog beter blijkt de inzet van ecologische voertuigen zoals elektrische bakfietsen of CNG-voertuigen. Zij kunnen deels de vloot van zowat 430.000, vaak erg vervuilende bestelwagens op Vlaamse wegen mee beperken.

Het VIL is een onderzoeksplatform voor de logistieke sector. Zowat vijftien bedrijven werkten mee aan de E-greenstudie. Voor de enquête waren er 700 respondenten. (Belga)

Volgens het VIL kiest de consument resoluut voor thuislevering, zonder meerprijs en zonder wakker te liggen van de milieu-impact. "Slechts één op drie e-shoppers geeft aan zijn pakje te willen ophalen in een winkel of afhaalpunt. Er is geen bereidheid extra te betalen voor een aantoonbaar duurzamere levering", klinkt het. Afhaalpunten blijken volgens simulaties veel duurzamer: "Als 75 procent van de leveringen via afhaalpunten zou gebeuren, zou de kost- en milieuafdruk van de 'last mile' dalen met 60 tot 80 procent." Verrassend, hoewel webwinkels zich er graag mee onderscheiden, hecht de online shopper maar weinig belang aan de leveringstermijn. 80 procent van de bestellingen blijkt niet dringend. Heel veel ecologische winst (9 procent) valt er uit bewust uitgestelde levering echter niet te halen. Het VIL acht de huidige e-commercepraktijk op langere termijn ecologisch én financieel onhoudbaar en pleit voor sensibilisering en een slimme prijssturing. Gratis levering in afhaalpunten en een beperkte meerkost voor bezorging aan huis lijkt door een hoge prijsgevoeligheid werkbaar. Het bundelen van bezorgingen kan volgens het VIL een interessante 'easy win' zijn, vooral buiten de stad, waar de milieubelasting per pakje tot vier keer zo hoog kan liggen. Chauffeurs opdragen de motor uit te zetten tijdens het leveren, kan de CO2-uitstoot per pakje halveren. Nog beter blijkt de inzet van ecologische voertuigen zoals elektrische bakfietsen of CNG-voertuigen. Zij kunnen deels de vloot van zowat 430.000, vaak erg vervuilende bestelwagens op Vlaamse wegen mee beperken. Het VIL is een onderzoeksplatform voor de logistieke sector. Zowat vijftien bedrijven werkten mee aan de E-greenstudie. Voor de enquête waren er 700 respondenten. (Belga)