Ontoforce haalt 1 miljoen euro op

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Vlaamse start-up Ontoforce heeft 1 miljoen dollar opgehaald bij investeringsmaatschappij LRM, het Sofi-Fonds en bij iMinds. Het bedrijfje ontwikkelt semantische software die de ontwikkeling van geneesmiddelen moet versnellen.

De Vlaamse start-up Ontoforce heeft 1 miljoen dollar opgehaald bij investeringsmaatschappij LRM, het Sofi-Fonds en bij iMinds. Het bedrijfje ontwikkelt semantische software die de ontwikkeling van geneesmiddelen moet versnellen. Ontoforce werd in mei 2011 opgericht door Tom Vankemmel, Hans Constandt en Stephane Roelandt. De webapplicatie waarmee het bedrijfje de wereld wil veroveren heet disQover, een ‘slimme’ zoekmachine die rekening houdt met semantische verschillen tussen woorden. “Met onze tool kunnen bedrijven hun databanken verbinden en integreren, en er snel nuttige data uithalen”, vertelt managing partner en communicatie- en marketingverantwoordelijke Tom Vankemmel.

“In de eerste plaats mikken we op farma- en biotechbedrijven. Die kunnen met disQover heel wat tijd besparen in de eerste stappen van hun medicijnenonderzoek. Met als gevolg dat de onderzoekskosten dalen én dat patiënten sneller over cruciale geneesmiddelen kunnen beschikken.”

Het contract met de eerste farma-multinational is al rond, en intussen wordt er ook samengewerkt met een bedrijf actief in de biotech. Beide klanten betalen één keer per jaar voor de licentiekosten. Daarnaast biedt Ontoforce consulting-diensten aan rond het gebruik van het disQover-platform.

Het bedrijfje (dat intussen al 9 mensen tewerk stelt) haalde bij de opstart 50.000 euro op in de vorm van een IWT-lening, en kreeg 100.000 euro van iMinds. Daarnaast investeerden de oprichters nog eens 18.600 euro eigen middelen. Afgelopen week kwam daar 1 miljoen euro bij van de Limburgse investeringsmaatschappij LRM (het Gentse Ontoforce heeft ook een vestiging geopend in Hasselt), het Sofi-fonds van de Vlaamse overheid en iMinds.

“We hebben dat geld nodig om het prototype van disQover verder op punt te stellen, en om het als volwaardig product in de markt te kunnen zetten”, aldus nog Vankemmel. “Dat zou moeten kunnen tegen eind februari begin maart.”

“Naar de toekomst toe moet het ook mogelijk zijn om te linken naar publiek beschikbare databanken. Als je al die verschillende databanken afzonderlijk gaat bevragen, dan kost dat enorm veel tijd en geld. Kan je het doen via onze zoekmachine, bijvoorbeeld om na te gaan of bepaalde moleculen al eens getest geweest zijn op giftigheid, dan kan je veel sneller werken.”

Binnen de twee jaar wil Ontoforce actief worden op de Amerikaanse markt. “We hebben al contacten in Silicon Valley, ook met investeerders, maar we willen toch eerst doorbreken op de Belgische markt. Ons land staat sterk wat biotech en farma betreft, dus ook hier kunnen we onze business al wat uitbouwen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content