Ook getest op vrouwen

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Fifthplay pakt uit met een ‘home gateway’ voor elektrische toestellen en diensten.

Niko-dochter fifthplay pakt uit met een nieuwe ‘home gateway’ die het platform moet worden voor alle elektrische toestellen en diensten in huis. Het heeft er alvast twee patenten voor laten registeren.

Fifthplay-manager Kris Van Daele windt er geen doekjes om en zegt dat hij “Apple als voorbeeld” heeft genomen. De ‘Home Area Manager’ (HAM) is een gateway met een aardig design met ‘wave-technologie’ (even met de hand over de toepassing gaan) en spraaktechnologie.

Het vierkante doosje is getest op vrouwen volgens het WAF-principe, de ‘Woman Acceptance Factor’. Zij zijn immers de beslissende stem in huis.

Leveranciers kunnen gewoon hun module inschuiven. Ze krijgen daarvoor de specificaties van fifthplay of kunnen de module laten aanmaken door de Antwerpse onderneming. Die start de productie van de gateway in juni op in Thailand. De eindgebruikersprijs zal onder de 100 euro liggen. De communicatie zelf zal draadloos via machine-to-machine technologie plaatsvinden. Daarvoor zorgt Belgacom.

Het is een tweede stap in navolging van de zopas gelanceerde ‘Smart Energy box’ van Electrabel. Het platform blijft eigendom van fifthplay dat voor het verwerken van gegevens gebruik maakt van het datacenter van Terremark in Amsterdam. Kris Van Daele maakt zich sterk dat fifthplay een dominante rol zal spelen in de ‘energietechnologie’.

“Internationale studies wijzen erop dat 15% van de gezinnen slimme energiediensten wil afnemen”, aldus Kris Van Daele die tevens voorzitter is van Smart Grid Vlaanderen.

“De markt voor energiediensten zal de komende 5 tot 10 jaar exploderen. Wij zijn er klaar voor.” Fifthplay telt vandaag 35 werknemers en is goed voor een omzet van 2 miljoen euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content