Ook Twitter verkocht data aan Cambridge Analytica onderzoeker

Volgens de Nederlandse regering is er via onder meer Facebook en Twitter geprobeerd de recente Tweede Kamerverkiezingen te beïnvloeden. © REUTERS
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Facebook is dan wel het bedrijf dat in het oog van de storm staat bij het Cambridge Analytica schandaal, ook andere sociale mediabedrijven hebben gegevens gedeeld.

Zo geeft Twitter aan nieuwsdienst Bloomberg toe dat het toegang tot publieke data heeft verkocht aan Aleksandr Kogan’s bedrijfje GSR. Dat is hetzelfde bedrijf dat met een quiz-app gegevens over miljoenen Facebook-gebruikers wist te ronselen, meestal zonder hun medeweten.

Bij Twitter gaat het alvast niet om een gigantische vertrouwensbreuk, zoals bij Facebook. GSR betaalde in 2015 om een dag lang toegang te krijgen tot publieke gegevens op Twitter. Het bedrijf zegt dat er een willekeurige reeks tweets werd opgeslurpt uit de periode van december 2014 tot april 2015. Volgens Twitter was daarbij geen toegang tot private informatie.

Het lijkt er dus op dat GSR deze keer netjes binnen de lijntjes hebben gekleurd, en niet, zoals Facebook in zijn zaak meldt, de officiële regels heeft overtreden. Wat het bedrijf met de data heeft gedaan is ondertussen niet duidelijk. Het feit dat het hier om een vrij breed en willekeurig sample gaat, doet vermoeden dat GSR een soort ‘algemene trend’ wilde bekijken. Privacyproblemen zouden daar niet uit komen, tenzij het bedrijf de tweets probeerde te vergelijken met zijn veel grotere databank aan Facebookprofielen, om zo accounts te linken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content