Op gesprek met de man achter de iPod

Column van Erard de Hemricourt , de medeoprichter van Esperity, een nieuwe webplatform waarop kankerpatiënten alle mogelijke informatie over symptomen en behandelingen kunnen delen.

Column van Erard deHemricourt, demedeoprichter van Esperity, een nieuwe webplatform waarop kankerpatiënten alle mogelijke informatie over symptomen en behandelingen kunnen delen. Kunnen deelnemen aan een economische missie georganiseerd door het Brussels Gewest biedt niet alleen het voordeel dat je gemakkelijker rechtstreeks contact kan leggen met lokale gesprekspartners. Je kan ook kennismaken en praten met Belgische en Brusselse expats die een geslaagde business hebben opgezet in Silicon Valley.

Deze eerste dagen kregen we de kans om bedrijven te (her)ontdekken die snel vooruitgang hebben geboekt, en die een economisch en strategisch voorbeeld zijn voor iedereen die zijn pionnen op Amerikaanse bodem uitzetten.

Sébastien de Halleux, de man achter Playfish, merkte terecht op dat 98 procent van de starters faalt, en dat slechts 2 procent slaagt in zijn opzet. Daarom is het heel belangrijk om van meet af aan de juiste keuzes te maken over de vestigingsplaats van je bedrijf: België, Europa of de Verenigde Staten? Je maakt een strategische keuze die hoe dan ook een zeer grote invloed zal hebben op de evolutie van je project, en die een fondsenwerving (al dan niet) zal vergemakkelijkt.

Een beetje haaks op de doelstellingen van de meeste andere deelnemers aan deze missie trokken wij naar Californië om contacten te leggen met een aantal wetenschappers, artsen, moleculair biologen en andere biotech-geeks. Ons project Esperity, dat over een maand van start gaat, wil een wereldwijd sociaal netwerk creëren dat uitsluitend gewijd is aan kankerpatiënten. Dankzij dit virtuele platform kan elke kankerpatiënt in interactie komen met zijn ‘medische tweelingbroer of -zus’, ongeacht waar die zich bevindt en welke taal die spreekt.

Om onze bestaande basis te versterken was het absoluut noodzakelijk om belangrijke spelers in het veld te ontmoeten, zoals Dr. Ted Goldstein of Professor Blayney van het Stanford Cancer Institute. Deze ontmoetingen werden mogelijk gemaakt dankzij de hardnekkige inzet – mogen we wel zeggen – van de heer Eric Gabrys, verantwoordelijke voor de Economische en Commerciële Vertegenwoordiging van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in San Francisco.

Wie Ted Goldstein niet kent (en dat zijn er velen): deze man heeft nog gewerkt bij Apple en hij lag aan de basis van de iPod. Na een lange carrière in de IT besloot hij op een dag dat het welletjes was geweest en kreeg hij belangstelling voor een heel andere sector, namelijk die van de moleculaire biologie en de analyse van medische gegevens.

Zijn huidige stokpaardje is de gegevensanalyse van de genetische sequentie van tumoren, en meer specifiek van de biomarkers die zich binnen elke kankercel bevinden. Een hele mond vol dus.

We kregen de kans om twee lange uur van gedachten te wisselen, en mogen wel zeggen dat dit gesprek ons nog lang zal bijblijven. Ted stelde ons meteen al op ons gemak met enkele vragen en antwoorden, gewoon om het ijs te breken.

En daarna kwamen allerlei onderwerpen aan bod: de visie van de geneeskunde aan Europese kant, aan Amerikaanse kant. De evolutie van de geneeskunde op technologisch en economisch vlak. Wat zijn de verwachtingen van de patiënten nu er gebruik kan gemaakt worden van nieuwe communicatiemiddelen? Wat is het belang van internet in de evolutie van de mentaliteit bij de artsen en bij de patiënten?

En tot slot de enorme vooruitgang die de afgelopen tien jaar geboekt werd in de analyse van genetische gegevens, de sequentie van het menselijk genoom en nu de identificatie van alle kankermarkers. Ted is een spraakwaterval, een echte ‘chatterbox’. Onvermoeibaar als hij kan praten over zijn vakgebied, zijn ideeën en zijn visie. Een man die overloopt van enthousiasme en het aanzien van de wereld al heeft veranderd door de wereld op een nieuwe manier naar muziek te laten luisteren. Nu maakt hij zich ongetwijfeld op om zijn stempel te drukken op de biotechnologie, vooral dan op het gebied van medische analyse toegepast op kankercellen.

Oh, ik vergat nog te zeggen dat Ted Goldstein op het punt staat om zijn versie van Facebook te lanceren. ‘Medbook’ wordt dus het ‘Facebook van kanker’, zoals hij het graag noemt, en is bedoeld voor de behandeling van kankerpatiënten en gericht op de interactie tussen arts en patiënt, waaronder ook de analyse van genetische gegevens voor elke tumor.

Wordt zeker vervolgd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content