Op welke momenten checken Belgen hun sociale netwerken?

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

We gebruiken onze sociale media het vaakst in onze vrije tijd. Eén op de drie Belgen doet dit ook voor de buis, en één op de zes in bed.

Een studie van het Interactive Advertising Bureau Belgium (IAB) en InSites Consulting peilde bij 7.827 sociale mediagebruikers uit 19 landen (waaronder 315 Belgen) naar de tijdstippen waarop ze Facebook, Twitter, LinkedIn of Netlog raadplegen.

Uit het onderzoek komt naar voor dat de grote meerderheid van de Belgen dit doet in de vrije tijd (82 procent). Verder meldt één op de drie zich aan tijdens het tv-kijken of het luisteren naar de radio (33 procent), en één op de zes (15 procent) vlak voor het slapengaan.
Hoewel 24 procent van de Belgen tijdens de pauze op het werk zijn profiel checkt, geeft ‘maar’ 8 procent aan dit ook tijdens de werkuren te doen.

Tenslotte zit een minderheid van de respondenten ook op Facebook (of een ander sociaal netwerk) bij het eten (16 procent tijdens de lunch, 12 procent tijdens het ontbijt en 8 procent tijdens het avondmaal), op het perron, de trein, de tram of de bus, of op het toilet (7 procent)

Dit is de Belgische top 10:

1. Tijdens de vrije tijd (82%)
2. Tijdens het tv kijken/radio beluisteren (33%)
3. Tijdens de pauze op het werk (24%)
4. Tijdens de lunch (16%)
5. In bed wanneer ik niet kan slapen (15%)
6. Tijdens het ontbijt (12%)
7. Tijdens de werkuren (8%)
7. Tijdens het avondmaal (8%)
9. Bij (het wachten op) openbaar vervoer (7%)
9. Tijdens een toiletbezoek (7%)

Hier vind je de wereldwijde top 10:

1. Tijdens de vrije tijd (72%)
2. Tijdens het tv kijken/radio beluisteren (36%)
3. In bed wanneer we niet kunnen slapen (31%)
4. Tijdens de pauze op het werk (26%)
5. Bij (het wachten op) openbaar vervoer (7%)
6. Tijdens de lunch (20%)
7. Tijdens de werkuren (19%)
8. In een wachtrij of wachtzaal (18%)
8. Als passagier in de wagen (18%)
10. Tijdens het ontbijt (15%)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content