OPEC gelooft niet in elektrische wagen

© Thinkstock
Pieterjan Van Leemputten

Een studie van de olieproducerende landen verwacht dat de wereld tegen 2040 nog steeds voor 94 procent op fossiele brandstof rijdt. De olielobbie ziet te veel obstakels voor alternatieven.

Het rapport is te raadplegen op een interactieve website met mooie grafieken en bijhorende theorie. Maar laten we er geen doekjes om winden: De OPEC is zowat de grootste tegenstander van voertuigen die niet gas of olie rijden en is bijgevolg niet de meest objectieve bron als het gaat om markttrends onder elektrische voertuigen.

Zo stelt het rapport dat binnen 25 jaar slechts 5,3 procent van de personenwagens en 5,3 procent van de commerciële voertuigen niet op fossiele brandstoffen zullen rijden. Het aandeel van alternatieve brandstoffen staat nu wereldwijd op 1,7 procent, maar zal amper tot zes procent stijgen tegen 2040.

De OPEC merkt op dat er zonder grote technologische doorbraak geen groot marktaandeel is weggelegd voor milieuvriendelijkere aandrijfkracht. De beperkte autonomie, de impact van warm- en koud weer op de batterij en een beperkte infrastructuur om op te laden wegen ook op de popularisatie. Tegelijk zal de automarkt in India en China sterk toenemen de komende decennia en zij blijven volgens de organisatie vasthouden aan fossiele brandstoffen.

Nuancering

We willen geloven dat de OPEC grondig onderzoek heeft gedaan naar de toekomst van zijn eigen product. Maar voelen toch de nood om enkele kanttekeningen te plaatsen. Elektrische wagens zijn vandaag inderdaad duur. Maar zowat elke grote autoproducent werkt aan een eigen model. Dat wil zeggen dat we op middellange termijn meer en goedkopere elektrische wagens krijgen. Audi zelf verwacht dat we binnen tien jaar voor een kwart elektrisch rijden.

Ook technologisch zijn we nog lang niet op het einde. Een Tesla haalt vandaag al vlot meer dan 400 kilometer op één laadbeurt, Porsche mikt op 500 kilometer en dat kan in de toekomst nog toenemen naarmate de technologie evolueert. Tegelijk breidt het aantal laadpunten zowel op bedrijven en parkings als echte ‘tankstations’ uit.

Tot slot mogen we niet vergeten dat moderne consumenten vandaag meer oog hebben voor de milieuvriendelijkheid van een elektrische wagen ten opzichte van een model dat rijdt op verbrande stukjes dinosaurus. Dat kan bij velen opwegen tegen de kleine ongemakken of hogere instapprijs die er vandaag nog is.

De kans is klein dat we tegen 2040 volledig zonder olie en gas rijden. Maar de voorspelling van de OPEC lijkt ons toch wat overdreven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content