De actie vraagt in eerste instantie twee dingen: je moet de pagina delen en daarin Ikea bedanken. Dat geeft de oplichters de mogelijkheid om de pagina vlot te laten verspreiden, die dankboodschap doet anderen vermoeden dat het aanbod echt is en geeft de oplichters een mooie lijst van mensen die naïef genoeg zijn om er op in te gaan. De cadeaubon zelf bestaat niet. Deelnemen om toch maar te proberen heeft dus geen enkele zin..

In bepaalde gevallen krijgen mensen daarna de vraag om in te gaan op een sms-actie. Zodra ze je gsm-nummer hebben, kan dat gebruikt worden om betalende sms-diensten te activeren.

Momenteel circuleert onder meer via de pagina giftcard-shop.org, die zogezegd van Ikea afkomstig is. Maar ook andere websites, al dan niet met de namen van Kruidvat, Albert Heijn, Brussels Airlines, Colruyt, Delhaize en vele andere bedrijven worden gebruikt. De actie zelf duikt al zeker sinds 2012 op, maar kent nu een nieuwe oplichtingsgolf.

Ikea zelf waarschuwde gisteren al via zijn eigen Facebook-pagina dat het om een oplichtingsactie gaat. De keten raadt aan de pagina niet te delen en zegt dat het acties en wedstrijden alleen via zijn eigen website of facebook-pagina organiseert.

De actie vraagt in eerste instantie twee dingen: je moet de pagina delen en daarin Ikea bedanken. Dat geeft de oplichters de mogelijkheid om de pagina vlot te laten verspreiden, die dankboodschap doet anderen vermoeden dat het aanbod echt is en geeft de oplichters een mooie lijst van mensen die naïef genoeg zijn om er op in te gaan. De cadeaubon zelf bestaat niet. Deelnemen om toch maar te proberen heeft dus geen enkele zin..In bepaalde gevallen krijgen mensen daarna de vraag om in te gaan op een sms-actie. Zodra ze je gsm-nummer hebben, kan dat gebruikt worden om betalende sms-diensten te activeren.Momenteel circuleert onder meer via de pagina giftcard-shop.org, die zogezegd van Ikea afkomstig is. Maar ook andere websites, al dan niet met de namen van Kruidvat, Albert Heijn, Brussels Airlines, Colruyt, Delhaize en vele andere bedrijven worden gebruikt. De actie zelf duikt al zeker sinds 2012 op, maar kent nu een nieuwe oplichtingsgolf.Ikea zelf waarschuwde gisteren al via zijn eigen Facebook-pagina dat het om een oplichtingsactie gaat. De keten raadt aan de pagina niet te delen en zegt dat het acties en wedstrijden alleen via zijn eigen website of facebook-pagina organiseert.