Opnieuw algemene panne bij Scarlet

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Door onderhoudswerkzaamheden aan de backbone is het netwerk van Scarlet vanmorgen plat gegaan van kwart voor zeven tot kwart na negen. Volgens Jan Margot van Belgacom trad er een probleem op bij de routers, die de verbinding maken met de DNS-servers. “Al bij al ging het om een beperkt probleem”, sust de woordvoerder. “Belgacom is al vaak offline geweest, en geen haan die er naar kraait. Maar als het om Scarlet gaat, is iedereen er als de kippen bij.” Toch kan je er niet om heen dat Scarlet heel regelmatig pannes laat optekenen. Ligt het niet aan de backbone, dan is het wel de stroom die uitvalt. “Dat is één van de redenen waarom we bij Combell gebruik maken van meerdere transitproviders”, zegt coo Frederik Poelman van het Gentse hostingbedrijf. “Als er dan eentje wegvalt, wordt er automatisch overgeschakeld naar een andere. Op die manier worden de klanten gespaard.”

Door onderhoudswerkzaamheden aan de backbone is het netwerk van Scarlet vanmorgen plat gegaan van kwart voor zeven tot kwart na negen.

Volgens Jan Margot van Belgacom trad er een probleem op bij de routers, die de verbinding maken met de DNS-servers. “Al bij al ging het om een beperkt probleem”, sust de woordvoerder. “Belgacom is al vaak offline geweest, en geen haan die er naar kraait. Maar als het om Scarlet gaat, is iedereen er als de kippen bij.”

Toch kan je er niet om heen dat Scarlet heel regelmatig pannes laat optekenen. Ligt het niet aan de backbone, dan is het wel de stroom die uitvalt. “Dat is één van de redenen waarom we bij Combell gebruik maken van meerdere transitproviders”, zegt coo Frederik Poelman van het Gentse hostingbedrijf. “Als er dan eentje wegvalt, wordt er automatisch overgeschakeld naar een andere. Op die manier worden de klanten gespaard.”

Combell is via het overgenomen Easyhost een belangrijke afnemer van Scarlet. Het bedrijf is verre van opgezet met het feit dat de Easyhost-klanten voor de zoveelste keer onbereikbaar waren. “Het probleem is dat Scarlet niet kan overschakelen naar een andere provider, wat problematisch is voor de stabiliteit van het netwerk. Belgacom zou kunnen fungeren als tweede provider, maar dat is voorlopig nog niet het geval.”

Jan Margot ontkent: “Belgacom ís al verantwoordelijk voor het netwerk van Scarlet, en fungeert al als back-up. Twee weken geleden hebben we alle infrastructuur van Scarlet gemigreerd naar ons eigen datacenter. Dat is toen vlekkeloos verlopen.”

Communicatieprofessional Yves Panneels, die deze morgen één van de slachtoffers was van de panne, heeft er nochtans genoeg van. “Het wordt hoog tijd dat er eens minimum service level agreements komen zoals in de luchtvaart. Als er vertragingen en pannes optreden, dan moet daar maar een compensatie tegenover staan, zowel voor de consument als voor de KMO.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content