Over welke IT-outsourcer zijn Belgische bedrijven het meest tevreden?
Van alle IT-outsourcingbedrijven zijn uitbesteders het meest tevreden van Computacenter, Econocom en TCS. Bedrijven van eigen bodem doen het opvallend goed.
Gemiddeld zijn bedrijven in België en Luxemburg voor 75 procent tevreden over de service provider die de IT-afdeling vervangt of aanvult. Computacenter staat met 85 procent bovenaan de ranking gevolgd door Econocom (82%), Tata Consultancy Services (81%), Telenet (80%) en RealDolmen (80%).
De cijfers zijn afkomstig van Whitelane Research dat samen met Vlerick IT-outsourcing in heel Europa onderzoekt. Hoofdonderzoeker Jef Loos merkt op dat IT-outsourcing nog steeds groeit “Voor IT services zien we wel een stagnatie of kleinere groei, maar we zien ook dat veel bodyshopping-contracten worden omgezet in outsourcing. Niet onbelangrijk want de verantwoordelijkheid is dan resultaat-georiënteerd. Vroeger huurde men een aantal IT’ers in, vandaag wordt de heel taak uitbesteed.”
Geen sole sourcing
66 procent van de respondenten zegt dat hun bedrijf niet van plan is om bij een nieuw contract enkel te onderhandelingen met IT-outsourcers waarmee het bedrijf al heeft samengewerkt (sole sourcing). 25 procent zegt wel volmondig ja. De markt aftasten is een logische reflex. Maar volgens Loos niet noodzakelijk de beste.
“We raden bedrijven aan om, als ze tevreden zijn van hun service provider, gewoon te heronderhandelen met dezelfde partij. Het gaat sneller en is minder complex.” Een trend die volgens Loos de laatste jaren opduikt naarmate meer bedrijven volwassener zijn wat betreft outsourcing. “Sommigen, zoals Solvay, zitten intussen aan hun vierde cyclus en hebben daar expertise in opgebouwd.”
Verder leren we uit het onderzoek dat 32 procent van de respondenten publieke clouddiensten gebruikt. Al zegt 44 procent dat dit niet het geval is en dat er ook geen plannen voor zijn.
Opvolging
Over heel België en Nederland samen is minder dan tien procent ontevreden over de outsourcingspartner die ze hebben. “Dat cijfer toont dat de meesten goed werk leveren,” zegt Loos. Al wijst hij ook op de verantwoordelijkheden van de klant. “Je moet investeren in governance skills. Zorg dat je eigen mensen het contract tijdens die jaren kunnen opvolgen. Denk niet blindelings dat je vendor innovatie aanrbengt, je moet zelf de gaten zien. Grote bedrijven gaan minstens één keer per jaar naar India (of het land naar waar de IT-activiteiten zijn uitbesteed) om zaken te bespreken. Je moet outsourcing blijven managen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier