De Tesla had een snelheid van bijna 120 kilometer per uur. Op de weg geldt een maximumsnelheid van 105 kilometer per uur. Dat blijkt dinsdag uit een eerste onderzoek van de Amerikaanse raad voor verkeersveiligheid, de National Transportation Safety Board.

Het ongeluk gebeurde doordat de wagen op de autopilot-stand stond en de Tesla de witte trailer van een truck niet zag. Door het felle tegenlicht was er weinig contrast waardoor de wagen hem niet regitstreerde. Ook de bestuurder greep zelf niet in. De combinatie van dat licht en "de grote hoogte van de trailer", maakte dat de autopiloot ervan uitging dat het voertuig onder de trailer kon passeren.

De onderzoekers zeggen nog niets over de vermoedelijke oorzaak van de aanrijding, omdat het onderzoek nog loopt.

(ANP/WK)

De Tesla had een snelheid van bijna 120 kilometer per uur. Op de weg geldt een maximumsnelheid van 105 kilometer per uur. Dat blijkt dinsdag uit een eerste onderzoek van de Amerikaanse raad voor verkeersveiligheid, de National Transportation Safety Board.Het ongeluk gebeurde doordat de wagen op de autopilot-stand stond en de Tesla de witte trailer van een truck niet zag. Door het felle tegenlicht was er weinig contrast waardoor de wagen hem niet regitstreerde. Ook de bestuurder greep zelf niet in. De combinatie van dat licht en "de grote hoogte van de trailer", maakte dat de autopiloot ervan uitging dat het voertuig onder de trailer kon passeren. De onderzoekers zeggen nog niets over de vermoedelijke oorzaak van de aanrijding, omdat het onderzoek nog loopt. (ANP/WK)