Parkeren via sms raakt ingeburgerd

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Vorig jaar werd ruim 3,5 miljoen keer via sms betaald voor een parkeerplaats. Dat is een stijging met 25 procent tegenover 2010.

Vorig jaar werd ruim 3,5 miljoen keer via sms betaald voor een parkeerplaats. Dat is een stijging met 25 procent tegenover 2010.

In 2011 registreerde Belgacom 3,5 miljoen parkeersessies die via sms betaald werden. Dat is ruim 25 procent meer dan in 2010 toen welgeteld 2.833.574 sms-parkeersessies geteld werden. Ook toen was er al sprake van een toename met 34 procent vergeleken met 2009. Parkeren via sms lijkt dus stilaan ingeburgerd te raken. De eerste stad in België waar sms-parkeren aangeboden werd was Antwerpen. Ondertussen staat de teller al op 15 steden en gemeentes met in totaal al meer dan 90.000 parkeerplaatsen, en meer dan 10 miljoen sms-transacties sinds de start. Belgacom bouwde de diens uit na de overname van Mobile-for in 2008 dat ondertussen onder de PingPing-vlag werkt. Over de andere (nfc)-transacties van PingPing – voornamelijk in scholen en bedrijven – geeft Belgacom geen cijfers vrij.

De populairste sms-betaalapplicatie is overigens het kopen van een busticket. In 2011 verdubbelde de verkoop van sms-tickets bij De Lijn. In totaal werden er in 2011 meer dan 3 miljoen verkocht – een half miljoen meer dan verwacht. Sinds vorig jaar kunnen naast Proximus-gebruikers ook klanten van Base, Mobistar en Telenet bustickets kopen. Door het succes van dat sms-ticket is de verkoop van biljetten bij de chauffeur met een kwart gedaald, wat de stiptheid naar verluidt ten goede komt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content