Peepme: een Belgische Facebook die uw uitgaven in kaart brengt

© GF

Een 23-jarige Belgische ondernemer, die in de VS vertoeft, heeft een sociaal netwerk ontwikkeld waarmee u al uw uitgaven aan uw vrienden kunt tonen.

In de App Store van Apple werd onze aandacht gewekt door Peepme, een app met een groen oog als logo. Blijkbaar zit er een Belg achter dit dappere, ambitieuze project. Hij luistert naar de naam Zeki Sever, en vertoeft in de VS.

Gluurderskantje

Dapper, want in tegenstelling tot de huidige trend waarbij apps de anonimiteit van gebruikers moeten waarborgen (zoals Whisper, Secret, Yik Yak of Anonymess, een anonieme WhatsApp die onlangs door Belgen gelanceerd werd), speelt Peepme in op de nieuwsgierigheid en – het moet gezegd – het gluurderskantje in elk van ons.

Het concept? Gebruikers hun consumptiegedrag laten delen met hun vrienden (en alle andere, onbekende leden van Peepme). Net een nieuwe horloge gekocht? Neem er een foto van en deel de informatie, en vooral dan de prijs, op Peepme. Een nieuwe auto aangeschaft? Laat Peepme weten hoeveel u ervoor betaald hebt. Hetzelfde met restaurantbezoeken en alle andere aankopen. Peepme is dus een soort Facebook voor uw uitgaven.

Voyeurisme

‘Er is een generatie talentloze sterren die enkel bestaan door wat ze bezitten en wat ze uitgeven. Peepme drijft dat voyeurisme tot het uiterste’, zegt Zeki Sever (23) scherpzinnig.

De jongeman lanceerde de app met de hulp van zijn vader: ‘Ik heb hem gezegd dat ik geld nodig had om een auto te kopen. Al dat geld heb ik in de eerste ontwikkelingen van Peepme geïnvesteerd’, vertelt hij.

Zeki Sever is een kei in marketing en doet er nu alles aan om beroemdheden te overtuigen zijn app te gebruiken en er reclame voor te maken. Hij is er al in geslaagd Scott Disick, de partner van Kourtney Kardashian, te overtuigen. Op 14 juni raadde Disick zijn meer dan 4 miljoen Twittervolgers aan om Peepme te downloaden.

Selfie met Tim Cook

Volgens Sever behaalde de app al 350.000 downloads – een ogenschijnlijk omvangrijk cijfer, des te meer omdat de appwinkel van Google slechts 5.000 à 10.000 downloads aangeeft. Volgens een specialist die de trends van Peepme in rangschikkingen bestudeerde, is het echter ‘niet geheel onmogelijk een dergelijk cijfer te bereiken. In de VS zijn er immers verschillende downloadpieken, ook al komen ze niet zeer regelmatig voor’. De ambitieuze Zeki Sever mikt op een miljoen leden.

Vandaag schuimt de jonge Belgische ondernemer dan ook de grote tech-events in de VS af. Zo woonde hij onder meer een keynote van Apple bij, waar hij selfies nam met de topmannen van het bedrijf, CEO Tim Cook inbegrepen.

Businessmodel

Op dit moment stelt Sever dus alles in het werk om de bekendheid van Peepme te vergroten en het aantal downloads te blijven boosten. Pas daarna wil hij een businessmodel invoeren, want op dit moment brengt zijn start-up nog niets op.

Hij denkt er onder meer aan de foto’s van producten te linken aan de online shops van de betreffende merken, en zo een commissie op te strijken. Daarnaast overweegt hij een officiële (betalende) account aan bedrijven te bieden.

Die ambitie zal echter pas zin hebben als Peepme echt wereldwijd succes boekt. En daarvoor heeft de 23-jarige Belg nog een lange weg af te leggen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content