Het AZ Sint Elisabeth in Herentals hanteert een nieuw systeem om patiënten te begeleiden, dat gebaseerd is op de RFID-technologie (Radio Frequency Identification, een technologie om vanop afstand informatie op te slaan of af te lezen via RFID-tags), en ontwikkeld werd door Econocom.

Patiënten die zich aanmelden in het ziekenhuis in Herentals, krijgen voortaan een RFID-badge. Deze bevat een chip die de locatie van de patiënt in het gebouw kan bepalen, zodat het personeel ten allen tijde weet wanneer een patiënt de wachtruimte binnengaat en dus oproepbaar is.

"Voorheen moest het personeel steeds gaan kijken waar de patiënten zich bevinden. Met het nieuwe systeem moeten ze minder rondlopen en kunnen ze zich op andere taken focussen", zegt communicatieverantwoordelijke Annelies

Vrints.

Patiënten die zich in de wachtruimte bevinden, krijgen op grote schermen in real-time inzicht in hun wachttijd en worden automatisch opgeroepen naar het dokterskabinet.

Het systeem, dat door het bedrijf Econocom ontwikkeld werd, zou ook beter zijn voor de privacy van de patiënt. Er wordt immers geen naam meer omgeroepen, maar een nummer dat ook op de badge vermeld staat. (Belga/MI)

Het AZ Sint Elisabeth in Herentals hanteert een nieuw systeem om patiënten te begeleiden, dat gebaseerd is op de RFID-technologie (Radio Frequency Identification, een technologie om vanop afstand informatie op te slaan of af te lezen via RFID-tags), en ontwikkeld werd door Econocom. Patiënten die zich aanmelden in het ziekenhuis in Herentals, krijgen voortaan een RFID-badge. Deze bevat een chip die de locatie van de patiënt in het gebouw kan bepalen, zodat het personeel ten allen tijde weet wanneer een patiënt de wachtruimte binnengaat en dus oproepbaar is. "Voorheen moest het personeel steeds gaan kijken waar de patiënten zich bevinden. Met het nieuwe systeem moeten ze minder rondlopen en kunnen ze zich op andere taken focussen", zegt communicatieverantwoordelijke Annelies Vrints. Patiënten die zich in de wachtruimte bevinden, krijgen op grote schermen in real-time inzicht in hun wachttijd en worden automatisch opgeroepen naar het dokterskabinet. Het systeem, dat door het bedrijf Econocom ontwikkeld werd, zou ook beter zijn voor de privacy van de patiënt. Er wordt immers geen naam meer omgeroepen, maar een nummer dat ook op de badge vermeld staat. (Belga/MI)