Phishingmail probeert AXA- en Fortisklanten te misleiden met nieuwe bankkaarten (update)

© Ghetty
Pieterjan Van Leemputten

Een nieuwe phishingmail zogezegd namens AXA of BNP Paribas Fortis waarschuwt klanten dat ze een nieuwe bankkaart moeten aanvragen of er volgen kosten. AXA bevestigt dat het bericht vals is.

Zowel klanten als niet-klanten kunnen een mail ontvangen die afkomstig lijkt te zijn van AXA of BNP Paribas Fortis. Daarin stelt de afzender dat de bank verplicht is om alle huidige kaarten te vervangen om in regel te zijn met de Algemene Verordering Gegevensbescherming, bij ons beter bekend als de GDPR. Privacywetgeving die vorig jaar in voege ging.

Wie niet ingaat op het aanbod, moet maandelijks kosten betalen. Zo beweert de mail.

Het bericht is echter weinig meer dan een poging tot oplichting. AXA bevestigt aan onze redactie dat er geen grote kaartwissels aan de orde zijn, met uitzondering van kaarten waarvan de vervaldatum is bereikt.

De phishingmail die momenteel in omloop is.
De phishingmail die momenteel in omloop is.© .

Bovendien zijn mails van AXA steeds afkomstig van een mailadres @axa.be, de phishingmail komt van @eu.axa-home.be, Axa-home.be is geen website van de bank. Intussen merkt onze redactie ook dat zowel Firefox als sommige antivirussoftware het domein als verdacht markeren en waarschuwen wanneer je ze bezoekt.

Update 15 uur:

Na AXA duikt er een identieke mail op namens BNP Paribas Fortis. Het originele artikel is hierdoor aangepast. De mails rond BNP Paribas Fortis Hier zijn afkomstig van het domein eu.bnp-kaart.be. Ook deze mails zijn voor alle duidelijkheid oplichting.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content