Politieke advertenties op Facebook zijn inhoudelijker en negatiever

Facebookadvertenties van politieke partijen belichten eerder beleidsthema’s dan politici en worden vaker gebruikt om andere partijen te bekritiseren dan krantenadvertenties. Dat blijkt uit onderzoek van de UAntwerpen en de VUB. De online campagne van Vlaams Belang verschilde inhoudelijk niet veel van die van andere partijen, maar ze ging wel het vaakst in de aanval.

De studie achterhaalde drie manieren waarop Facebook- en krantenadvertenties duidelijk verschillen. Zo zijn Facebookadvertenties inhoudelijker: ze focussen meer op beleidsthema’s dan op politieke persoonlijkheden. Ten tweede richten ze zich meer op één toppoliticus in plaats van een brede waaier een kandidaten, en ten slotte worden ze vaker gebruikt om andere partijen te bekritiseren in plaats van eigen verdiensten te beklemtonen.

Ongeveer één op de drie advertenties op sociale media was negatief, terwijl dit minder dan één op de vijf was voor krantenadvertenties. “Advertenties op sociale media gaan vaker inspelen op actuele thema’s en gebeurtenissen, en ze bevatten vaker directe aanvallen op concurrenten”, aldus Peter Van Aelst (UAntwerpen).

Nauwelijks kritiek op Vlaams Belang

De stelling dat Vlaams Belang zich meer dan andere partijen richtte op jongeren, wordt door de onderzoekers weerlegd. De onderzoekers vonden ook geen bewijs dat Vlaams Belang inhoudelijk een opvallend andere strategie hanteerde dan de andere partijen. Wel hun positie was opvallend, zegt VUB-onderzoeker Jonas Lefevere. “Vlaams Belang kon vrij de aanval inzetten op politieke tegenstanders, met de N-VA als voornaamste doelwit, maar de partij incasseerde zelf nauwelijks kritiek.”

Partner Content