Problemen met Coronalert-app van de baan

© Coronalert
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De technische problemen die vorige week opdoken met de Coronalert-app zijn opgelost. Versie 1.11.2 van de Android-app doet de gegevens weer binnenlopen.

Heel wat gebruikers van de Coronalert-app kregen sinds 5 of 6 januari geen bijgewerkte gegevens meer van de zogeheten ‘blootstellingschecks’. Het probleem ontstond door de aankoppeling met de 10 andere Europese landen. Sinds 6 januari ‘praat’ onze corona-app nu met de andere corona-apps van tien Europese landen, waardoor ook contacten in het buitenland worden geregistreerd.

Vrijdag bevestigde Belgisch hoogleraar Bart Preneel die mee aan de wieg stond van de Belgische corona-app nog de problemen. Een in allerijl ontwikkelde bijgewerkte versie 1.11.1 van de Android-app zou de technische problemen oplossen. Maar dat bleek helaas niét het geval. Onze redactie ontving het afgelopen weekend nog talrijke e-mails van gebruikers bij wie de gegevens nog steeds niet bijgewerkt worden na installatie van versie 1.11.1. Ook op Twitter werd melding gemaakt van de problemen. Zonder bijgewerkte gegevens heeft de Coronalert-app weinig nut: het zijn precies die gegevens die gebruikt worden om een persoonlijk besmettingsrisico in te schatten. Op iOS doet het probleem zich niet voor.

Update 12/01

Maandag verscheen in de loop van de namiddag een nieuwe versie 1.11.2 in Google Play Store. Daarmee zijn de problemen nu helemaal van de baan, zo bevestigt Bart Preneel. Na installatie van de app is het probleem opgelost, al moet je mogelijk wel nog tot de volgende dag wachten vooraleer de eerste update van de blootstellingschecks binnenrolt: de Google-API laat slechts één update per dag toe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content