Professoren KU Leuven: ‘Oppassen met hoerasfeer over technologiestudenten’

. © BELGA

Volgens Agoria, de vereniging van technologiebedrijven in Vlaanderen, stijgt het aantal studenten in technologische richting. ‘Veel te voorbarig’, reageren profesoren van de KU Leuven, ‘en het geldt vooral voor de professionele bachelors.’

Agoria, de Vlaamse belangenvereniging voor de technologische industrie, meldde recent in een persbericht dat technologierichtingen nu al 18% meer studenten aantrekken dan in hetzelfde moment vorig jaar. Maar liefst 4082 studenten schreven zich al in voor hogere technologiestudies.

Volgens Philip Dutré, professor informatie aan de KU Leuven, moeten we oppassen met zegebulletins als dat van Agoria. ‘De inschrijvingen zijn nog lang niet afgelopen. De universiteiten zijn zelfs nog maar enkele weken bezig. Pas in oktober, wanneer de inschrijvingsperiode is afgelopen, kunnen we definitieve conclusies trekken.’

Manuel Sintubin, KU Leuvenprofessor in de geologie, wijst er ook op dat vooral de professionele bachelors stijgen. ‘De academische bachelors blijven gelijk of stijgen, maar niet zo sterk als de professionele bachelors.’

Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen. ‘We hopen dat de academische bachelors ook een inhaalbeweging maken. Dat is nodig, want ook deze profielen zijn sterk gevraagd door de bedrijven. Ter herinnering: het aantal industrieel ingenieurs is pas sinds enkele jaren opnieuw aan het stijgen nadat het midden jaren ’90 halveerde. De academische bachelor burgelijk ingenieur blijft al jaren ongeveer status quo qua studentenaantallen.’

Op basis van de bestaande cijfers ziet Sintubin een tendens. ‘De professionele en academische bachelors lijken wel communicerende vaten. De eerste groep stijgt sterk, terwijl de andere dat niet doet of zelfs licht daalt. Het is mogelijk dat studenten sneller voor een professionele bachelor kiezen. Via een schakelprogramma kunnen ze later nog universitaire studies aanvatten.’ (JVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content