Dankzij de uitrol van nieuwe glasvezelverbindingen komt er plaats vrij in de technische kasten. Proximus zal nu in Mechelen testen of die kasten kunnen dienen om laadpaaltjes voor elektrische wagens van stroom te voorzien. Volgens het telecombedrijf werden gelijkaardige initiatieven al gelanceerd in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk.

Beperkte graafwerken

In acht kasten in Mechelen zullen Proximus en Fluvius alvast telkens twee aansluitpunten installeren. Daar zijn maar beperkte graafwerken voor nodig. Het proefproject zal vier maanden duren.

Proximus berekende dat 3.500 van zijn circa 28.000 straatkasten in aanmerking komen om laadpunten aan te hangen. Maar dan moet het proefproject wel succesvol zijn, en moeten de nodige partners worden gevonden, luidt het.

De laadpalen zijn gekoppeld aan een extern softwareplatform. Wie zijn elektrische wagen aan de Proximus-palen wil opladen, kan er met verschillende soorten laadkaarten terecht aan de standaardtarieven.

Dankzij de uitrol van nieuwe glasvezelverbindingen komt er plaats vrij in de technische kasten. Proximus zal nu in Mechelen testen of die kasten kunnen dienen om laadpaaltjes voor elektrische wagens van stroom te voorzien. Volgens het telecombedrijf werden gelijkaardige initiatieven al gelanceerd in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk.In acht kasten in Mechelen zullen Proximus en Fluvius alvast telkens twee aansluitpunten installeren. Daar zijn maar beperkte graafwerken voor nodig. Het proefproject zal vier maanden duren.Proximus berekende dat 3.500 van zijn circa 28.000 straatkasten in aanmerking komen om laadpunten aan te hangen. Maar dan moet het proefproject wel succesvol zijn, en moeten de nodige partners worden gevonden, luidt het.De laadpalen zijn gekoppeld aan een extern softwareplatform. Wie zijn elektrische wagen aan de Proximus-palen wil opladen, kan er met verschillende soorten laadkaarten terecht aan de standaardtarieven.