Radionomy slokt Amerikaanse reclameregie op

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Brusselse start-up Radionomy neemt de Amerikaanse reclameregie voor internetradio Targetspot over.

De Brusselse start-up Radionomy neemt de Amerikaanse reclameregie voor internetradio Targetspot over. Radionomy heeft een internetplatform gebouwd waarop iedereen die dat wenst gratis een radiostation kan opstarten. Je kan muziek draaien, talkshows brengen tot zelfs live producties doen.

Sinds de lancering van het bedrijfje in de VS werden er al ruim 100.000 zenders opgericht. Omdat die zenders ook via iTunes worden aangeboden, kon de start-up behoorlijk snel veel Amerikaanse luisteraars lokken. De inkomsten worden gehaald uit reclame: 4 minuten lokale reclamespots per uur.

Dat Radionomy op een reclameregie aasde, hoeft dus nauwelijks te verbazen. Dat het nu Targetspot opslokt, zoals de krant De Tijd schrijft, evenmin. Het New Yorkse Targetspot was immers grotendeels eigendom van CBS, en Radionomy werkt al een tijdje nauw samen met CBS Radio.

Targetspot gaat op zoek naar reclame voor tientallen online radioplatformen, waaronder Last.fm over de CBS zenders tot zelfs Xbox Music van Microsoft. “Die reclame wordt steeds belangrijker, en is in de VS al 1 miljard dollar per jaar waard”, vertelt oprichter Alexandre Saboundjian aan De Tijd.

Het fusiebedrijf, dat Radionomy Group moet gaan heten, realiseert samen een omzet van ruim 10 miljoen euro. De aandeelhouders, waaronder Saboundjian en de Franse durfkapitalist OTC, behouden de meerderheid in het bedrijf. Ze investeren meteen ook 3 miljoen dollar in nieuwe projecten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content