rara.com vijfde streamingdienst voor muziek in België

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Na Deezer, We7, Spotify en Simfy lanceert ook rara.com vandaag een streamingdienst voor muziek in België. Maar is er nog wel ruimte voor een vijfde speler? “Spotify en Deezer zijn voor muziekfreaks”, aldus algemeen directeur van rara.com Tim Hadley. “Met rara.com mikken we op de grote massa. Op de 80 procent die nog nooit betaald heeft voor online muziek.” Het lijkt wel of het streamingdiensten regent dezer dagen. Deezer is nog maar pas gelanceerd of er komt alweer een nieuwe service bij. Het Britse rara.com lanceert vandaag in 18 landen wereldwijd, waaronder ook België en Nederland. Hoe de dienst zich wil onderscheiden van de concurrentie? “Wij focussen op muziekkanalen, en hebben een interessanter prijsmodel dan de anderen”, zegt Tim Hadley.

Na Deezer, We7, Spotify en Simfy lanceert ook rara.com vandaag een streamingdienst voor muziek in België. Maar is er nog wel ruimte voor een vijfde speler? “Spotify en Deezer zijn voor muziekfreaks”, aldus algemeen directeur van rara.com Tim Hadley. “Met rara.com mikken we op de grote massa. Op de 80 procent die nog nooit betaald heeft voor online muziek.” Het lijkt wel of het streamingdiensten regent dezer dagen. Deezer is nog maar pas gelanceerd of er komt alweer een nieuwe service bij. Het Britse rara.com lanceert vandaag in 18 landen wereldwijd, waaronder ook België en Nederland. Hoe de dienst zich wil onderscheiden van de concurrentie? “Wij focussen op muziekkanalen, en hebben een interessanter prijsmodel dan de anderen”, zegt Tim Hadley.

Volgens de directeur is er een probleem met de gebruikerservaring op Spotify en Deezer. “Als je door de playlists op die platformen gaat, is het net alsof je navigeert door Excel sheets. Ben je geen echte muziekfreak, dan knap je daar op af. Met rara.com houden we het eenvoudiger. Onze user interface is erg visueel, met heel wat fotomateriaal, en slechts 6 tot 8 buttons op een pagina.”

“In plaats van te focussen op de searchbox en op lange songlijsten, leggen wij meer de nadruk op verschillende channels in een ‘metro’-achtige omgeving (Windows 8, nvdr.)”, gaat Hadley verder. “Gebruikers hoeven slechts zo’n kanaal aan te klikken en ze zijn vertrokken, alsof ze de radio aanzetten. Erg interessant zijn de channels en afspeellijsten die beheerd worden door artiesten. Onder meer singer-songwriter Imogen Heap, die al enkele Grammy Awards op haar naam heeft, is curator van een dergelijk kanaal op rara. Kwaliteit gegarandeerd!”

Rara.com wil met andere woorden geen zuiver alternatief zijn voor iTunes of Spotify, maar eerder een aanvulling. “Op die andere platformen vertoeven mensen die precies weten wat ze willen horen. Maar niet iedereen zit zo in elkaar. Met rara.com willen we de grote massa bereiken die traditioneel naar de radio luistert en nog cd’s koopt. Onze concurrenten mikken allemaal op dezelfde 20 procent van de markt. Wij gaan voor de 80 procent die nog nooit betaald heeft voor online muziek. En voor de 60 procent die nog nooit in aanraking is gekomen met digitale online muziek.”

Prijsmodel Wat het prijsmodel betreft, is rara.com inderdaad ‘anders dan de anderen’. “Onze dienst is enkel betalend”, klinkt het nog. “Ik weet wel, de concurrerende platformen bieden ook gratis diensten aan en werken met advertenties, maar met die reclameboodschappen komen ze niet uit de kosten. Spotify is momenteel verlieslatend. Dat willen we vermijden. Bovendien, als je Deezer en Spotify op je mobieltje wil gebruiken, moet je sowieso in de buidel tasten.”

Rara.com is voor zijn model gaan kijken bij televisieproducten en uitgevers. “We hanteren de ‘discounted introductory subscription’-formule”, gaat Hadley verder, “net zoals The Economist en Netflix. In de eerste drie maanden betalen onze klanten 0,99 euro per maand, daarna kost rara.com 4,99 euro per maand. Wil je naast pc-toegang ook mobiele toegang op je Android-toestel, dan kost rara.com in de eerste drie maanden 1,99 euro, en daarna 9,99 euro.”

De nieuwkomer gaat er van uit dat hij met deze prijszetting heel wat klanten zal kunnen aantrekken en overtuigen. “Spotify heeft er 3 jaar over gedaan om 2,5 miljoen betalende gebruikers aan te trekken. Wij zullen veel sneller een dergelijk aantal bereiken, al was het maar omdat we vandaag meteen in 18 verschillende markten van start gaan, waaronder de VS en het UK.”

HP

Wat dat laatste betreft zou Hadley wel eens gelijk kunnen krijgen. Want rara.com is de exclusieve partner van ‘s werelds grootste pc-bouwer HP. “Voortaan zal HP rara.com voorinstalleren op al zijn pc’s, dat zijn er zo’n 16 miljoen per jaar. Qua bereik kan dat tellen. Waarom rara.com momenteel enkel werkt op mobiele toestellen die op Android draaien? iOS volgt snel, en we zullen ook uitrollen op andere platformen.”

Net zoals de grote concurrenten heeft rara.com overeenkomsten op zak met de vier grote platenmaatschappijen, en met heel wat kleinere spelers. De catalogus telt momenteel ruim 10 miljoen songs, en het is de bedoeling dat er daar snel bij komen. Het Britse Omnifone, dat onder meer cloud-muziekdiensten levert aan isp’s, automerken en bedrijven als RIM en Sony, is de back end provider van rara.com.

De Belgische site van rara.com zal zowel in het Nederlands als in het Frans toegankelijk zijn, en zal ook lokale content aanbieden. Tegen het einde van 2012 moet de globale footprint van het bedrijf minstens verdubbeld zijn. Om 14 vanmiddag gaat de dienst officieel van start.

www.rara.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content