Regionalisering dienstencheques draait vierkant

Pieterjan Van Leemputten

Sinds 1 januari zijn dienstencheques een Vlaamse, Waalse en Brusselse bevoegdheid, maar die overgang loopt veel moeilijker dan gepland. Tienduizenden mensen ontvingen zo hun cheques niet of te laat.

Door de zesde staatshervorming is het federale systeem van dienstencheques sinds dit jaar een regionale bevoegdheid. Maar het nieuwe Vlaamse systeem kampt met een paar startproblemen waardoor dienstencheques niet of te laat toekomen. Aanvankelijk werden verschillende gebruikers uitgesloten en dat zorgde dan weer voor een overbelasting hij de helpdesk.

Het merendeel van de problemen ligt hij een controle op de gebruikersaccounts. “Door de overgang naar het nieuwe systeem hebben we alle bestaande accounts gecontroleerd, onder meer om te kijken of het rijksregister wel gekoppeld was aan een woonplaats in Vlaanderen. Daarbij werden verschillende accounts geblokkeerd als dat niet het geval was. Voor 18.000 accounts gebeurde dat onder meer omdat de persoon intussen overleden is”, legt Wim Velghe, woordvoerder van het Departement Werk en Sociale Economie uit. Al gaat het in praktijk ook vaak om mensen die bij hun registratie een verkeerd cijfer invoerden bij hun rijksregisternummer, vernemen we bij Sodexo, dat de dienstencheques uitgeeft.

Rekeningnummer niet geactiveerd

Een ander probleem is dat het federale rekeningnummer waarop gebruikers geld storten om cheques te bestellen werd vervangen door drie rekeningnummers (één voor elke regio). Maar het nieuwe rekeningnummer was op 1 januari nog niet geactiveerd omdat het die dag een bank holiday was. Dat is dat de maandag erop wel meteen rechtgezet, maar wie dat weekend cheques bestelde ondervond problemen.

Naar gebruikers toe werd uitgebreid gecommuniceerd, maar ook daar gebeurde een fout: zo’n vijftigduizend mensen kregen enkele weken terug een mail met de vraag om hun logingegevens aan te passen, wat wel kort nadien werd rechtgezet met een nieuwe mail.

Ook bleek er een probleem bij de communicatie tussen de bank en Sodexo, waarbij er geen cheques werden verstuurd omdat de bank niet doorgaf wie had betaald voor de cheques. Dat alles zorgde er tot slot voor dat meer mensen met vragen zaten, waardoor de helpdesk voor diensten cheques overbelast raakte.

Achterstand wordt ingehaald

Velghe erkent dat er een aantal dingen zijn foutgelopen, maar voegt er aan toe dat alles eind deze maand weer normaal werkt. “Sodexo heeft intussen extra mankracht in zijn callcenter gezet om de telefoontjes te verwerken. We zitten ook minstens wekelijks samen met hen om de problemen aan te pakken en we merken dat de achterstand wordt ingehaald.”

Bij Sodexo horen we dat bij het merendeel van de gebruikers er geen problemen zijn geweest. “Het gaat om een klein percentage, maar omdat het om een miljoen gebruikers gaat lijkt het al snel dat er veel problemen zijn”, zegt Cathy Schoels van Sodexo.

Het is op zich opmerkelijk dat er zoveel incidenten zijn, wetende dat Sodexo zowel voor de oude federale als het huidige Vlaamse systeem de cheques uitgeeft. Maar Schoels benadrukt dat de problemen zich enkel voordoen bij gebruikers waarvan de gegevens niet klopten. “Het systeem zelf werkt”, klinkt het.

Zowel bij de overheid als bij Sodexho drukt men er op dat de problemen gekend zijn en momenteel worden opgelost. “In principe mogen er tegen het einde van de maand geen problemen meer zijn,” zegt Velghe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content