Een it-manager moet tegenwoordig veel meer kunnen dan enkel computers doen draaien. Kennis van de plaatselijke markt en de noden daarvan en noties van de industriële processen zijn essentieel. Een aantal trends liggen aan de basis van die evolutie. Zo is er een groeiend scepticisme tegenover de effectiviteit van it, maar tegelijk stijgt ook de it-automatisering en de outsourcing.Die laatste twee fenomenen hebben een grote impact op softwareontwikkeling, in het bijzonder op de 'monitoring' van het systeem, op testen van software, technische ondersteuning en op 'networking'. Doordat er meer en meer services online beschikbaar worden en gsm's wijd verspreid zijn, is er een tanende nood aan de 'probleemoplosser' die de it-manager vaak is.Conclusie: it-specialisten moeten veelzijdiger worden. Mensen met de goede mengeling van informaticaexpertise en business-kennis zijn de it-managers van de toekomst. Gartner ziet it'ers in de toekomst op vier grote gebieden actief blijven: diensten i.v.m. technologische infrastructuur, information design en management, process design en management en relationship en sourcing management.

Een it-manager moet tegenwoordig veel meer kunnen dan enkel computers doen draaien. Kennis van de plaatselijke markt en de noden daarvan en noties van de industriële processen zijn essentieel. Een aantal trends liggen aan de basis van die evolutie. Zo is er een groeiend scepticisme tegenover de effectiviteit van it, maar tegelijk stijgt ook de it-automatisering en de outsourcing.Die laatste twee fenomenen hebben een grote impact op softwareontwikkeling, in het bijzonder op de 'monitoring' van het systeem, op testen van software, technische ondersteuning en op 'networking'. Doordat er meer en meer services online beschikbaar worden en gsm's wijd verspreid zijn, is er een tanende nood aan de 'probleemoplosser' die de it-manager vaak is.Conclusie: it-specialisten moeten veelzijdiger worden. Mensen met de goede mengeling van informaticaexpertise en business-kennis zijn de it-managers van de toekomst. Gartner ziet it'ers in de toekomst op vier grote gebieden actief blijven: diensten i.v.m. technologische infrastructuur, information design en management, process design en management en relationship en sourcing management.