De wit-blauwe robot, die 58 centimeter hoog is, kweet zich vrijdag bij Vandenborre in het Brusselse shoppingcenter City2 deskundig van zijn allereerste taak: de aandacht trekken. Voortdurend kwamen mensen een kijkje nemen naar NAO, die uitleg gaf bij de van op afstand bedienbare Hue-lampen van Philips.

'De robot toont de klanten op een ludieke manier wat de mogelijkheden zijn van de Hue-lamp. Het is nadien aan de verkoper om de specifieke behoeftes van de klant te ontdekken', zegt Charles-Henri de Maleissye, algemeen directeur van de winkelketen Vanden Borre.

Interactiviteit voorlopig beperkt

Op dit moment is de robot 'maar' een demonstrateur. Ook de interactiviteit blijft vooralsnog beperkt. Hij kan zien of er mensen voor hem staan, en kan hen vervolgens aanspreken en hen vragen naar hun lievelingskleur, zodat hij de lampen in die kleur kan laten schijnen.

In de toekomst zou NAO ook nog andere producten kunnen voorstellen, of de klanten de weg kunnen wijzen in de winkel.

Een vast contract voor NAO is momenteel niet aan de orde. 'Dit is een testfase. Of de robot ooit een vaste waarde wordt, zal afhangen van de reacties en de verdere ontwikkeling van de robot', aldus de Maleissye.

NAO demonstreert lampen van Philips in Brussel.

Hulpmiddel

Wat ook kan, is dat NAO zelf in de winkelrekken komt te liggen. De robot is namelijk ontwikkeld voor huishoudelijke toepassingen.

'NAO vormt een nieuw hulpmiddel voor de verkopers, net als de smartphone en de iPad dat zijn', zegt Xavier Basset van Hoomano, dat een app ontwikkelde voor de demo met de robot.

De robot werd geproduceerd door het Franse bedrijf Aldebaran. Hij demonstreerde ook al producten in zijn thuisland en trekt binnenkort nog voor enkele dagen naar Nederland.

(Belga/MI)

De wit-blauwe robot, die 58 centimeter hoog is, kweet zich vrijdag bij Vandenborre in het Brusselse shoppingcenter City2 deskundig van zijn allereerste taak: de aandacht trekken. Voortdurend kwamen mensen een kijkje nemen naar NAO, die uitleg gaf bij de van op afstand bedienbare Hue-lampen van Philips. 'De robot toont de klanten op een ludieke manier wat de mogelijkheden zijn van de Hue-lamp. Het is nadien aan de verkoper om de specifieke behoeftes van de klant te ontdekken', zegt Charles-Henri de Maleissye, algemeen directeur van de winkelketen Vanden Borre. Op dit moment is de robot 'maar' een demonstrateur. Ook de interactiviteit blijft vooralsnog beperkt. Hij kan zien of er mensen voor hem staan, en kan hen vervolgens aanspreken en hen vragen naar hun lievelingskleur, zodat hij de lampen in die kleur kan laten schijnen. In de toekomst zou NAO ook nog andere producten kunnen voorstellen, of de klanten de weg kunnen wijzen in de winkel. Een vast contract voor NAO is momenteel niet aan de orde. 'Dit is een testfase. Of de robot ooit een vaste waarde wordt, zal afhangen van de reacties en de verdere ontwikkeling van de robot', aldus de Maleissye. De robot werd geproduceerd door het Franse bedrijf Aldebaran. Hij demonstreerde ook al producten in zijn thuisland en trekt binnenkort nog voor enkele dagen naar Nederland. (Belga/MI)