‘Saaie’ iPhone 7 zorgde voor ontploffende batterijen bij Samsung
De ontploffende batterij in de Galaxy Note 7 kwam er doordat Samsung overhaast te werk ging. De Zuid Koreanen wilden gebruik maken van het gebrek aan innovatie in de iPhone 7, maar namen niet voldoende tijd om hun nieuwe vlaggenschip af te werken.
Eerder dit jaar kwamen managers van het Zuid Koreaanse bedrijf bijeen omdat ze vernamen dat de iPhone 7 geen potten zou breken; het uiterlijk ging niet op de schop en grote innovaties bleven uit. Voor de topmannen van de smartphonetak leek het een geschenk te worden waar het bedrijf al jaren op wachtte, schrijft Bloomberg. Door nu met een topsmartphone te komen kon het Apple definitief voorbij steken op de smartphonemarkt, was de gedachte.
Ze schakelden daarom een tandje hoger bij de ontwikkeling en productie van de Note 7 om eerder een beter toestel uit te brengen dan Apple. Producenten moesten een tandje hoger schakelen om onderdelen tijdig af te leveren. Dat terwijl er juist veel veranderingen in het toestel zaten ten opzichte van de voorgangers: het scherm met hoge resolutie rolt om de hoeken, de Note 7 heeft iris-scan beveiliging en een krachtigere batterij die bovendien sneller kan opladen.
Zegetocht wordt fiasco
Maar daags na de introductie van het nieuwe vlaggenschip kwam het slechte nieuws: online verschenen berichten dat de batterij van het toestel vlam kon vatten. Aan het eind van de maand waren er tientallen gevallen kenbaar gemaakt en moest Samsung in damage control. Op 2 september kwam het bericht dat de 2,5 miljoen smartphones die verkocht waren moesten worden teruggeroepen. Wat een zegetocht moest worden werd een fiasco.
En dat terwijl alles er goed uitzag voor Samsung; de recensies waren zeer positief. Als het toestel geen problemen had gehad met de batterij konden de Zuid Koreanen Apple daadwerkelijk de loef afsteken.
Onduidelijke terugroepactie
Vervolgens liep de terugroepactie ook nog eens niet soepel. Op 2 september werden de toestellen teruggeroepen, maar was er nog geen plan van hoe dat moest gebeuren. Eerst vertelde het bedrijf dat Note 7-eigenaars de telefoon beter uit konden zetten, maar een paar dagen later kwam er een software update die ervoor moest zorgen dat de batterij niet meer dan 60 procent opgeladen zou worden, waardoor hij niet langer kon ontploffen. Gebruikers kregen hierdoor de indruk dat ze het toestel (tijdelijk) konden blijven gebruiken.
Ruim twee weken later is er eindelijk duidelijkheid over wat klanten moeten doen: Samsung doet er alles aan om de verkochte toestellen om te wisselen voor een model dat geen problemen heeft met de batterij.
Op 28 september wordt de verkoop van het toestel in Zuid Korea weer hervat. Wanneer dat in andere landen het geval is, hangt volgens een woordvoerder van Samsung af van de omstandigheden in de individuele markten.
Nog geen datum voor release in België
De Note 7 zou in België op 9 september uitkomen, maar is door de problemen met het toestel uitgesteld tot een nog nader te noemen datum. Samsung België heeft aan Data News laten weten dat het nog niet duidelijk is wanneer dat zal zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier