Samsung knabbelt aan marktaandeel van de iPad

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Tablets zijn ook in ons land aan een stevige opmars bezig. In de zakelijke markt weet Samsung enkele procentjes marktaandeel te winnen, maar het overwicht van de Apple iPad blijft overweldigend.

Wereldwijd staat de desktop- en laptopmarkt stevig onder druk als gevolg van de strijd die momenteel rond tablets woedt. Ook in België, blijkt nog uit de verkoopcijfers van tablets: bijna 1 miljoen gingen er vorig jaar over de toonbank oftewel drie keer zoveel als in 2011.

Maar hoe zit het in de zakelijke markt? Data News ging te raden bij Computer Profile dat net als vorig jaar de penetratie van tablets in de Belgische zakelijke markt in kaart bracht. Uit de circa 5.000 interviews die Computer Profile hield met Belgische commerciële en publieke instellingen met 50 of meer medewerkers, blijkt dat het aantal zakelijke tablets in de afgelopen 12 maanden met een kleine 140 procent is gestegen. Het aantal locaties met tablets nam in de afgelopen 12 maanden toe met circa 60 procent, terwijl het gemiddeld aantal tablets per locatie met 50 procent toenam. Het percentage bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers met zakelijke tablets bedraagt momenteel 16 procent. In september van 2011 was dit nog slechts een 5,5 procent.

8 op de 10 tablets in de Belgische bedrijvenmarkt is een iPad

Het hoeft niet te verbazen dat de iPad de Belgische zakelijke markt domineert. Ongeveer 8 op de 10 tablets betreft een eerste, tweede of derde generatie iPad. Toch lijkt er voor het eerst een voorzichtige omgekeerde beweging ingezet. Ten opzichte van 12 maanden geleden heeft Apple immers iets moeten inleveren ten opzichte van de concurrenten. Ook al gaat het maar om een drietal procentpunten (van 82% naar 79%), toch is de kleine daling het vermelden waard. Al is het maar omdat het verloren marktaandeel volledig ingepikt wordt door Samsung, dat zich wereldwijd hoe langer hoe meer positioneert als dé uitdager voor Apple. Samsung zag de afgelopen 12 maanden zijn aandeel in de Belgische zakelijke tabletmarkt stijgen van 3 naar 7 procent.

Het marktaandeel van de overige spelers is overigens helemaal te verwaarlozen. HP wint een procentje en klokt nu af op 3%. Fujitsu volgt met nauwelijks 2%. Alle overige ‘grote’ namen (Acer, Dell, Lenovo en Asus) halen nog nipt de drempel van 1 procent. Een amalgaam van kleinere spelers rondt met 5% de rest van de koek af.

Het volledige artikel leest u in Data News 2/2013 (25/01) (gratis voor abonnees).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content