Security maakt of kraakt mobiele strategie

Pieterjan Van Leemputten

Als een bedrijf apps maakt dan is dat meestal op vraag van de baas. Dat blijkt uit een mobiliteitsenquête van Data news en Mobistar bij 1066 lezers. Ook security blijkt een belangrijke factor.

Als een bedrijf apps maakt dan is dat meestal op vraag van de baas. Dat blijkt uit een mobiliteitsenquête van Data news en Mobistar bij 1066 lezers. Ook security blijkt een belangrijke factor.

Onze enquête werpt een interessante blik op de mobiele strategie van bedrijven. Zo leren we dat één op drie een mobiele strategie heeft, al is dit duidelijk iets meer bij bedrijven met meer dan 500 werknemers (42 %).

Al wil een mobiele strategie niet noodzakelijk zeggen dat er ook apps zijn. Een kwart van de respondenten heeft eigen mobiele apps binnen het bedrijf. Als die er toch zijn, dan is dat in de helft van de gevallen op aanzet van de zaakvoerder. In dertig procent van de gevallen is het de IT-afdeling die het voorstelt. Marketing en Sales zijn goed voor elk 22 en 21 procent).

Wanneer we polsen naar de belangrijkste factoren om een mobiele strategie uit te rollen, dan staat beveiliging met zeventig procent veruit bovenaan. Andere belangrijke redenen zijn de prijs (36 %), de keuze voor het besturingssysteem (28 %), de keuze van de partner (26 %) en de keuze van de toestellen (25 procent).

Los van de strategie beschikken de meeste bedrijven vandaag nog niet over een mobile device management. Bij bedrijven van meer dan 500 werknemers bedraagt dit 27 procent. Bij kleinere bedrijven (vanaf 50 werknemers) schommelt dit rond de vijftien procent. Bij kleinere bedrijven is zo’n beheer in amper vijf procent van de geavllen te vinden. Zelfstandigen beschikken er slechts in 2 procent van de gevallen over. Als we kijken naar welke managementstools er worden gebruikt dan wordt MobileIron (19 procent) het vaakst genoemd, gevolgd door Airwatch (10%) en BlackBerry Enterprise Service 10 (13 procent).

Wel beseffen de meeste respondenten het belang van een mobiele strategie. 12,5 procent noemt dit prioritair en maar liefst 54,5 procent vindt zo’n strategie belangrijk. Daar tegenover zegt 15,5 procent dat het eerder onbelangrijk is, of (in 4,4 procent van de respondenten) overbodig.

De volledige resultaten inclusief een rondetafelgesprek leest u in Data News 18 (22/11/2013) op Pagina 32.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content