Selinko identificeert ‘duurste wijn ter wereld’

Selinko is een veilig en niet te duur systeem waarmee elke eigenaar van een smartphone de authenticiteit van een fles wijn kan controleren.

Selinko is het verhaal van twee passies die elkaar kruisen: technologie en wijn. Oprichter Patrick Eischen van Selinko is naast de trotse eigenaar van een wijngaard in Toscane immers ook gepokt en gemazeld in de ict-sector (meer bepaald als cio van IBA en van Dimension Data).

Zijn nieuwe bedrijfje , dat opgericht werd in september 2012, is ontstaan uit de noodzaak om een antwoord te vinden op een concreet probleem. Eischen voert immers een groot deel van zijn wijn productie (Pemà Volpaiole) uit naar China, waar de namaak van Europese wijnen een echte plaag is… Gelukkig maakte zijn achtergrond als informaticus het gemakkelijk om een identificatie- en traceerbaarheidssysteem uit te werken op basis van NFC-tags onder wijnetiketten.

“We wilden een eenvoudig, veilig en niet te duur systeem waarmee elke eigenaar van een smartphone de authenticiteit van een fles kan controleren”, legt Eischen uit. De consument moet enkel de fles of het beveiligde object scannen met zijn smartphone, meer is er niet aan. De app is momenteel wel alleen beschikbaar voor Android.

“Het veiligheidsniveau kan gerust naast dat van een mobile bankingapplicatie gezet worden, en is dus veel safer dan een identificatie via QR-code”, klinkt het. “Bovendien is NFC minder duur dan RFID. We zitten momenteel aan minder dan 1 euro totale kost per geïdentificeerd object.”

Selinko biedt tevens toegang tot interactieve diensten via de smartphone, zoals het opvragen van productinformatie op maat of toegang tot bepaalde voorrechten, getrouwheidsprogramma’s, enz. De applicatie biedt dus heel wat marketing- en cross-sellingmogelijkheden.

Opvallend is dat Selinko er in geslaagd is om het prestigieuze Bordeauxdomein ‘Le Pin’ te overtuigen, dat ‘de duurste wijn ter wereld’ zou produceren. Andere vroege referenties zijn designer Daniel Hechter en een internationaal lederwarenmerk, waarvan de naam vertrouwelijk gehouden wordt. De hele luxesector lijkt tot de doelgroep te behoren.

Selinko is gevestigd in Mont-Saint-Guibert, en telt al een tiental werknemers, waaronder één commerciële medewerker in Parijs. Patrick Eischen is net terug van de Belgische economische missie naar Californië, en hoopt snel van start te kunnen gaan met een overzeese salesbemiddelaar.

Het bedrijf wil zijn ambities met de nodige middelen ondersteunen: na een eerste fondsenwerving van ongeveer 400.000 euro bereidt de start-up een tweede ronde voor, die nog een veel hoger bedrag moet opleveren.

Paspoort

Naam: Selinko (selinko.com)
Maatschappelijke zetel: Mont-Saint-Guibert (AxisParc)
Oprichtingsdatum: september 2012
Personeel: 8
Kapitaal: ongeveer 400.000 euro (eigen vermogen en business angels)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content