Nu staan de Antwerpse en Gentse trams nog geregeld stil voor een verkeerslicht dat op rood staat. Dat haalt de gemiddelde snelheid van de trams omlaag, waardoor het vervoersmiddel een concurrentieel voordeel mist ten opzichte van het privévervoer. Om dit aan te pakken zullen in totaal 288 kruispunten in beide steden uitgerust worden met slimme verkeerslichten.

Concreet worden de lichten uitgerust met KAR-technologie oftewel korte afstandsradio. Die technologie wordt nu ook al gebruikt voor de kusttram. Het KAR-systeem houdt in dat de tram via gps een signaal naar de verkeerslichten uitstuurt wanneer hij in aantocht is. Zo kunnen de verkeerslichten op groen worden gezet. De tram blijft de nodige signalen uitsturen tot hij het verkeerslicht gepasseerd is.

'Met deze technologie zorgen we voor snellere en vlottere trams in Antwerpen en Gent', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). 'Maar we maken ook dubbele winst doordat andere weggebruikers niet onnodig voor een rood licht staan. Het KAR-project is een zeer stabiel project, dat performant werkt. Dat heeft het al bewezen aan de kust. Bovendien maken we kruispunten maximaal conflictvrij, wat moet zorgen voor meer verkeersveiligheid voor alle weggebruikers, maar in het bijzonder stappers en trappers", klinkt het nog.

De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Gent zijn nu gestart met een eerste proefproject. Als test worden in die stad tien voertuigen van de tramlijnen 2 en 4 uitgerust met de technologie. Dit project loopt tot januari volgend jaar. Als het positief wordt geëvalueerd, zal het systeem verder worden uitgerold. Het gaat dan om een totale investering van 9,35 miljoen euro.

Nu staan de Antwerpse en Gentse trams nog geregeld stil voor een verkeerslicht dat op rood staat. Dat haalt de gemiddelde snelheid van de trams omlaag, waardoor het vervoersmiddel een concurrentieel voordeel mist ten opzichte van het privévervoer. Om dit aan te pakken zullen in totaal 288 kruispunten in beide steden uitgerust worden met slimme verkeerslichten. Concreet worden de lichten uitgerust met KAR-technologie oftewel korte afstandsradio. Die technologie wordt nu ook al gebruikt voor de kusttram. Het KAR-systeem houdt in dat de tram via gps een signaal naar de verkeerslichten uitstuurt wanneer hij in aantocht is. Zo kunnen de verkeerslichten op groen worden gezet. De tram blijft de nodige signalen uitsturen tot hij het verkeerslicht gepasseerd is.'Met deze technologie zorgen we voor snellere en vlottere trams in Antwerpen en Gent', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). 'Maar we maken ook dubbele winst doordat andere weggebruikers niet onnodig voor een rood licht staan. Het KAR-project is een zeer stabiel project, dat performant werkt. Dat heeft het al bewezen aan de kust. Bovendien maken we kruispunten maximaal conflictvrij, wat moet zorgen voor meer verkeersveiligheid voor alle weggebruikers, maar in het bijzonder stappers en trappers", klinkt het nog.De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Gent zijn nu gestart met een eerste proefproject. Als test worden in die stad tien voertuigen van de tramlijnen 2 en 4 uitgerust met de technologie. Dit project loopt tot januari volgend jaar. Als het positief wordt geëvalueerd, zal het systeem verder worden uitgerold. Het gaat dan om een totale investering van 9,35 miljoen euro.