Sms-tickets in trek bij De Lijn

© De Lijn

In de eerste helft van 2013 heeft De Lijn 3,7 miljoen sms-tickets verkocht. Dat zijn er op jaarbasis (7,49 miljoen) 34,5 procent meer dan in heel 2012.

In de eerste zes maanden van 2013 heeft De Lijn 3,7 miljoen sms-tickets verkocht. Dat zijn er op jaarbasis (7,49 miljoen) 34,5 procent meer dan er in heel 2012, toen 5,5 miljoen reizigers zich via hun gsm een dergelijk ticket aanschaften. In 2010 werden nog maar 857.298 sms-tickets verkocht en in 2011 3,09 miljoen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van parlementslid Steve D’Hulster (sp.a).

De meeste sms-tickets worden op vrijdag aangevraagd. Op weekdagen piekt de verkoop tijdens de avondspits.

Uit een profielmeting dat De Lijn in 2011 uitvoerde, bleek dat 63,6 procent van de kopers een man is en liefst 37,4 procent tussen 12 en 18 jaar oud. Het aandeel van de 50-64-jarigen is slechts 13,9 procent.

De meeste tickets worden verkocht in de provincie Antwerpen (29 procent), gevolgd door Oost-Vlaanderen (26,6 procent) en Vlaams-Brabant en Brussel (21,1 procent).

1 op 5 fraudeert met sms-systeem

De komende maanden zal De Lijn campagne voeren om gebruikers van sms-ticketing aan te sporen hun ticket voor het opstappen te bestellen. Bij controles die op een dag in mei 2013 werden uitgevoerd, werd vastgesteld dat gemiddeld 1 op de 5 fraudeert met het sms-systeem en het ticket bijvoorbeeld pas bestelt als controleurs opduiken. De Lijn experimenteerde die dag met een nieuw controlesysteem waarbij het ticket met 1 minuut vertraging verstuurd werd. Deze test werd volgens Crevits positief geëvalueerd en zal samen met gerichte controleacties herhaald worden. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content