Sociaal netwerk Ello wil tegenpool van Facebook zijn: ‘U bent geen product’
Ello is een sociaal netwerk dat het tegenovergestelde businessmodel van Facebook wil bieden. Dat wil zeggen: geen advertenties. Het verdienmodel? Gebruikers laten betalen voor extra, meer gepersonaliseerde premium-functies.
Ello is een sociale netwerksite die het midden lijkt te houden tussen Twitter en Tumblr. Gebruikers kunnen – desgewenst onder een pseudoniem, want een echte naam is in tegenstelling tot bij Facebook niet vereist – statusupdates, foto’s en GIF’s posten, vrienden zoeken en hun berichten becommentariëren. Extra features – zoals mobiele apps en meer privacyinstellingen – zijn op komst, zo beloven de makers.
Maar Ello wil zich vooral onderscheiden dankzij zijn karakter dat ook wel eens bestempeld wordt als ‘anti-Facebook’. Wat dat precies inhoudt, wordt uitgelegd in Ello’s manifest. ‘Uw sociaal netwerk is in het bezit van adverteerders. Elke post die u deelt, elke vriend die u maakt en elke link die u aanklikt, wordt getraceerd, opgenomen en omgezet in data. Adverteerders kopen uw data zodat ze u meer advertenties kunnen tonen. U bent een product dat gekocht en verkocht wordt’, klinkt het. ‘Wij geloven dat er een betere manier is. Wij geloven in schoonheid, simpliciteit en transparantie. Een sociaal netwerk moet een tool zijn die verbindt, creëert en het leven viert. Geen tool die bedriegt, dwingt en manipuleert. U bent geen product.’
In plaats van geld te verdienen met advertenties, wil Ello overeind blijven door zijn gebruikers meer gepersonaliseerde extra functies tegen betaling aan te bieden.
De sociale netwerksite werd al in maart van dit jaar gelanceerd, maar is pas deze week echt viraal gegaan. Ello is ‘invite-only’: wie het sociale netwerk wil gebruiken, kan dat enkel op uitnodiging. Ello zou deze week tussen de 4.000 en de 30.000 aanvragen per uur hebben ontvangen, al zijn deze cijfers volgens Mashable niet geverifieerd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier