SocialExpress haalt kwart miljoen euro op

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De 24-jarige Belg Ivo Minjauw heeft 250.000 euro opgehaald met zijn start-up SocialExpress bij een handvol investeerders uit België en uit Nederland. Later op het jaar verhuist het bedrijfje naar Boston in de VS.

De 24-jarige Belg Ivo Minjauw heeft 250.000 euro opgehaald met zijn start-up SocialExpress bij een handvol investeerders uit België en uit Nederland. Later op het jaar verhuist het bedrijfje naar Boston in de VS. Met SocialExpress kunnen social media managers inzichten over merken en producten op sociale netwerken zoals Facebook en Twitter op een efficiënte manier categoriseren en rapporteren.

“Omdat zowat alle afdelingen binnen grote bedrijven verschillende noden en KPI’s hebben, vergt het voor marketeers heel wat tijd en gezwoeg om op maat gemaakte rapportages te bouwen die alle interne stakeholders tevreden stellen”, vertelt de Kortrijkse student. “Vaak zitten ze nog handmatig te knutselen in Excel en in Powerpoint, wat alles behalve efficiënt is.”

“Met SocialExpress hebben we een online platform ontwikkeld dat die rapportering naar belanghebbenden vergemakkelijkt. Onze tool haalt de data van de sociale netwerken, en haakt ook in op bestaande social crm-platformen als Radian 6 en TwitSpark, die dergelijke functionaliteit niet aanbieden omdat ze focussen op customer care.”

Gebruikers kunnen via drag en drop grafieken plaatsen, templates maken en de inzichten van op de sociale media op een handige manier verpakken en doorsturen naar de juiste personen. “Ondernemingen met een zekere omvang kunnen daardoor al snel een tijdwinst van 75 procent optekenen”, beweert de jonge ceo.

Nog voor het onlineplatform officieel gelanceerd werd, ging ABN-AMRO al aan de slag met SocialExpress. Intussen heeft de start-up al 4 klanten in de portfolio, en zouden er al vergevorderde gesprekken lopen met internationale banken, hotelketens en vliegtuigmaatschappijen.

Enkele dagen geleden werd de kapitaalinjectie van 250.000 euro officieel rondgemaakt. De investering wordt gebruikt om de productontwikkeling en de go-to-market verder te ondersteunen. Ontwikkelaar Niels Dequeker werd aangetrokken om de start-up mee te gaan leiden aan de technische kant. Vanaf de zomer wil het team zijn geluk gaan beproeven in de VS, en wordt er verhuisd van Amsterdam naar Boston.

Nederland Opvallend is het grote aantal Nederlanders onder de investeerders: Arco Van Nieuwland (oprichter beursgenoteerde Exact Software en Yuki.nl), Lucas Brentjens (ex-ceo beursgenoteerde Exact Software en Yuki.nl), Chang Ng (ceo Mconomy/Vitulum Ventures), Erwin van der Veen (Veenster/Vitulum Ventures) en Startupbootcamp Amsterdam: een accelerator van Ruud Hendriks (oprichter RTL Nederland/ex-ceo Endemol) en Patrick De Zeeuw (Endemol). Enkel Kristof Vereenooghe (oprichter/ceo Luma Marketing Technologies) is een Belg.

“Dat er heel wat Nederlanders in SocialExpress zijn gestapt, komt omdat we tot op heden vanuit Amsterdam gewerkt hebben. We zijn wel een Belgisch bedrijf, maar dan met een operationele eenheid in Amsterdam. Dat is historisch zo gegroeid, omdat we deelgenomen hebben aan het Startupbootcamp Amsterdam, en omdat we toen voortdurend boven de Moerdijk vertoefden.”

“Via via zijn we in contact gekomen met Lucas Brentjens, de man achter de boekhoudsoftware Exact, en hij heeft ons als lead-investor geïntroduceerd bij de anderen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content