SpinLaunch wil ruimtevaart met zijn opmerkelijke technologie groener maken, maar vooral ook: goedkoper dan bij de concurrenten. Om zijn lading genoeg snelheid te geven om te ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde, gaat de centrifuge van SpinLaunch tot wel 10.000 g, oftewel tienduizend keer de normale zwaartekracht. Computerchips van een paar gram wegen daardoor ineens tientallen kilo's en het was altijd maar de vraag of satellietonderdelen daartegen bestand zijn.

Proefopstelling

Na de jongste testvlucht, die al op 27 september plaatsvond, stelt het bedrijf dat commerciële satellietonderdelen het geweld van de lancering wel degelijk aan kunnen. Aan boord van de capsule die de lucht in ging, zaten satellietonderdelen en meetinstrumenten van commerciële bedrijven en van de NASA. Uit de vluchtdata zou gebleken zijn dat die de enorme g-krachten goed hebben doorstaan.

SpinLaunch is nog niet klaar om satellieten echt de atmosfeer uit te slingeren: de proefopstelling Suborbital bij Spaceport America in New Mexico haalt nog maar vluchten tot zo'n negen kilometer hoog. De laatste testvlucht is niettemin erg goed nieuws voor het bedrijf, dat op termijn de nog grotere centrifuge Orbital neer wil zetten om daadwerkelijk de ruimte te halen.

In samenwerking met KIJK Magazine.

Deze elektrische lanceercentrifuge slingert capsules - hopelijk ooit met satellieten aan boord - rond tot ze genoeg snelheid hebben om de ruimte in te schieten., SpinLaunch
Deze elektrische lanceercentrifuge slingert capsules - hopelijk ooit met satellieten aan boord - rond tot ze genoeg snelheid hebben om de ruimte in te schieten. © SpinLaunch
SpinLaunch wil ruimtevaart met zijn opmerkelijke technologie groener maken, maar vooral ook: goedkoper dan bij de concurrenten. Om zijn lading genoeg snelheid te geven om te ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde, gaat de centrifuge van SpinLaunch tot wel 10.000 g, oftewel tienduizend keer de normale zwaartekracht. Computerchips van een paar gram wegen daardoor ineens tientallen kilo's en het was altijd maar de vraag of satellietonderdelen daartegen bestand zijn.Na de jongste testvlucht, die al op 27 september plaatsvond, stelt het bedrijf dat commerciële satellietonderdelen het geweld van de lancering wel degelijk aan kunnen. Aan boord van de capsule die de lucht in ging, zaten satellietonderdelen en meetinstrumenten van commerciële bedrijven en van de NASA. Uit de vluchtdata zou gebleken zijn dat die de enorme g-krachten goed hebben doorstaan.SpinLaunch is nog niet klaar om satellieten echt de atmosfeer uit te slingeren: de proefopstelling Suborbital bij Spaceport America in New Mexico haalt nog maar vluchten tot zo'n negen kilometer hoog. De laatste testvlucht is niettemin erg goed nieuws voor het bedrijf, dat op termijn de nog grotere centrifuge Orbital neer wil zetten om daadwerkelijk de ruimte te halen.In samenwerking met KIJK Magazine.