In totaal kwamen er het afgelopen kwartaal 10 miljoen betalende abonnees bij, tot een totaal van 155 miljoen.

De groei van het aantal betalende abonnees was in het vierde kwartaal het grootst in Europa. Dat was onder meer te danken aan de lancering van Spotify op de Russische markt in juli, die het bedrijf bij Europa rekent. Het aantal mensen dat maandelijks actief was op het streamingplatform steeg met 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. In totaal luisterden in het vierde kwartaal van vorig jaar 345 miljoen mensen maandelijks naar muziek of podcasts via Spotify. In India groeide het aantal gebruikers sneller dan verwacht door een marketingcampagne.

Toch verlies

De omzet van Spotify nam in het vierde kwartaal toe met 17 procent jaar op jaar. Toch zette het bedrijf een verlies van 69 miljoen euro in de boeken. Over het hele jaar genomen, verdrievoudigde het nettoverlies zelfs tot 581 miljoen euro.

Het bedrijf, dat gevestigd is in Stockholm maar noteert op de beurs van New York, hoopt dit jaar het operationeel verlies te kunnen beperken tot 200 à 300 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg dat 293 miljoen euro.

Spotify zet de laatste tijd zwaar in op podcasts, met honderden miljoenen dollars aan investeringen. In december werd nog een deal aangekondigd met het podcastproductiebedrijf van de Britse prins Harry en zijn vrouw Meghan.

In totaal kwamen er het afgelopen kwartaal 10 miljoen betalende abonnees bij, tot een totaal van 155 miljoen. De groei van het aantal betalende abonnees was in het vierde kwartaal het grootst in Europa. Dat was onder meer te danken aan de lancering van Spotify op de Russische markt in juli, die het bedrijf bij Europa rekent. Het aantal mensen dat maandelijks actief was op het streamingplatform steeg met 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. In totaal luisterden in het vierde kwartaal van vorig jaar 345 miljoen mensen maandelijks naar muziek of podcasts via Spotify. In India groeide het aantal gebruikers sneller dan verwacht door een marketingcampagne.De omzet van Spotify nam in het vierde kwartaal toe met 17 procent jaar op jaar. Toch zette het bedrijf een verlies van 69 miljoen euro in de boeken. Over het hele jaar genomen, verdrievoudigde het nettoverlies zelfs tot 581 miljoen euro. Het bedrijf, dat gevestigd is in Stockholm maar noteert op de beurs van New York, hoopt dit jaar het operationeel verlies te kunnen beperken tot 200 à 300 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg dat 293 miljoen euro. Spotify zet de laatste tijd zwaar in op podcasts, met honderden miljoenen dollars aan investeringen. In december werd nog een deal aangekondigd met het podcastproductiebedrijf van de Britse prins Harry en zijn vrouw Meghan.