Spraakherkenning moet service callcenters opkrikken

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Sinds eind vorig jaar is het Franse bedrijf Prosodie ook vertegenwoordigd in België

Sinds eind vorig jaar is het Franse bedrijf Prosodie ook vertegenwoordigd in België.

Een van de diensten waarmee Prosodie zich in ons land wil onderscheiden, is het leveren van hosted IVR-oplossingen (interactive voice response) voor callcenters op basis van natuurlijke spraakherkenning. Wie inbelt naar het nummer van een callcenter hoeft dan geen geautomatiseerde boodschappen als ‘Druk 1 voor support’ te doorlopen, maar kan gewoon zeggen wat hij precies wil of nodig heeft. Via natuurlijke spraakherkenning wordt de oproep vervolgens gerouteerd naar de juiste personen. Dit centraal gehost platform is in Frankrijk en Spanje al operationeel voor 70 klanten, voornamelijk in de bancaire sector, in telecom en retail. Onder meer Carrefour, Crédit Agricole en Telefonica zijn klant bij Prosodie.

“Belangrijk is dat achter de computer en de natuurlijke spraakherkenning wel nog echte operatoren zitten die indien nodig kunnen ingrijpen”, verduidelijkt business development manager Bart Cruyt (ex-Colt) die er van overtuigd is dat de technologie ook het serviceniveau van de callcenters kan opkrikken. De menselijke factor is nodig omdat de herkenningsmotor zijn limieten heeft, bijvoorbeeld door omgevingsgeluiden.

Prosodie is in ons land nog relatief onbekend, maar telt in Frankrijk en Spanje zo’n 1.000 werknemers. Per jaar verwerkt het platform 800 miljoen oproepen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content