StadsTLD’s mikken op kleine en lokale bedrijven

Pieterjan Van Leemputten

Binnenkort kan je een .gent, .brussels of .vlaanderen registreren. Wat we daar kunnen verwachten leren we van .berlin, dat recent de registraties opende.

Binnenkort kan je een .gent, .brussels of .vlaanderen registreren. Wat we daar kunnen verwachten leren we van .berlin, dat recent de registraties opende.

.berlin ging van start op 18 maart en telt op dit moment 140.000 registraties. Volgens Dirk Krischenowski, ceo en oprichter van het nieuwe toplevel domein, is er potentieel voor een miljoen registraties. Ter vergelijking: .de telt er zo’n zestien miljoen op dit moment.

Op vraag van Data News gaat Krischenowski dieper in op zijn doelpubliek. “De meesten worden geregistreerd door kleine ondernemingen en zelfstandigen. Dat gaat van klusjesmannen tot journalisten of schilders. Zij zijn ook ons doelpubliek, al zien we ook spontaan originele domeinnamen die specifiek op lokale events gericht zijn.”

Zo verwijst de man naar een actie waarbij voetbalfans werden opgeroepen om met hun zetel naar het voetbalstadion te gaan om er daar op groot scherm de match te volgen. “Dat was een van de eerste keren dat we .berlin op posters zagen opduiken.” Een ander doelpubliek zijn mensen die hun eigen naam of gebruikersnaam willen registreren (bijvoorbeeld Jan.berlin).

Gratis actie stopgezet

Bij de 140.000 registraties moet wel een kanttekening bij. Ter promotie gaf .berlin zijn domeinnamen recent gratis weg, wat voor tienduizenden extra verzoeken zorgde. Dat leidde ertoe dat de verdeler na een week al de actie moest stopzetten omdat het bedrijf de toevloed niet aankon. Maar ook omdat het voor elke registratie een klein bedrag aan Icann moet betalen.

De actie trok ook opportunisten aan. Bedrijven die snel zo veel mogelijk domeinen registreren in de hoop er een aantal commercieel te gebruiken. Maar wie er pakweg duizend registreert, kaapt die namen ook weg voor wie concrete plannen heeft voor zijn nieuw webadres.

.nyc, het stadsdomein van de stad New York legt mede daarom overigens beperkingen op. Deze gTLD is nog niet vrij verkrijgbaar, maar wie dat wil moet fysiek in New York zitten. Een .nyc aanvragen als je bedrijf er niet actief is mag niet. Iets waar de mensen achter .nyc ook op zullen controleren weet men ons te vertellen aan de promostand van het domein.

Een ander punt van kritiek is dat de .berlin domeinen vooral worden verkocht via Amerikaanse bedrijven die de kans op speculatief opkopen van domeinen vergroten. Krischenowski nuanceert dat. “Er zijn momenteel drie registrars voor .berlin en Duitse verdelers hebben zeventig procent van de markt in handen.” Wel geeft hij toe dat er twee domeineigenaars de laatste tijd bijzonder veel registraties deden en dat er een verstoring van de markt is. Al blijft die volgens hem beperkt. “Met .de zijn er zestien miljoen, voor .berlin zijn er nu 140.000, maar ik zie potentieel tot een miljoen. Maar er zijn genoeg mogelijkheden om voor iedereen die dat wil een geschikte domeinnaam te vinden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content