Starbucks investeert in betaaldienst Square

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Starbucks wordt meteen ook de grootste klant van Square.

De Amerikaanse koffieketen Starbucks pompt 25 miljoen dollar in de mobiele betaaldienst Square. Starbucks wordt meteen ook de grootste klant van Square.

Rond mobiele betalingen zijn er heel wat lokale en internationale start-ups actief en worden er volop allianties gesmeed. Een van de opmerkelijke start-ups is het Californische Square: het in 2009 door Jack Dorsey opgerichte bedrijf dat gebruikers toelaat om via een gsm betalingen met een kredietkaart te ontvangen. Jack Dorsey is niet de eerste de beste, want het is hij die Twitter bedacht en op poten zette.

Square laat weten dat het nu opnieuw kapitaal opgehaald heeft (Series D) waarbij koffieketen Starbucks 25 miljoen dollar op tafel legt. Volgens berekeningen van The New York Times wordt Square nu gewaardeerd op maar liefst 3,25 miljard dollar. Ter vergelijking: na de vorige financieringsronde (Series C) in juni vorig jaar waarbij 100 miljoen dollar risicokapitaal opgehaald werd, werd Square nog gewaardeerd op 1,6 miljard dollar. In januari 2011 was Square na de Series B ronde nog maar goed voor 240 miljoen dollar.

Starbucks is niet alleen een geldschieter, maar wordt meteen ook de grootste klant van Square dat tot nader order nog steeds enkel in de Verenigde Staten actief is. Alle kredietkaartbetalingen van 7.000 Starbucks-filialen zullen door Square verwerkt worden. Straffe koffie, want in totaal verwerkt Starbucks jaarlijks 5 miljard dollar aan betalingen. Overigens treedt Starbucks-ceo Howard Schultz ook toe tot de Raad van Bestuur bij Square.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content