Stevige daling in verkoop smartwatches
De smartwatch lijkt over zijn hoogtepunt heen. Verkoopcijfers tonen een dramatische daling van interesse onder consumenten.
Volgens IDC zagen we het voorbije kwartaal een daling van zo maar even 51,6 procent in de verkoop van smartwatches. Er werden in het derde kwartaal 2,7 miljoen van de polscomputertjes verkocht, tegenover 5,6 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar. Al moeten we er daar bijvertellen dat het derde kwartaal 2015 net de periode was waarin de hype op zijn hoogtepunt kwam met de lancering van de Apple Watch.
Apple is nog altijd de populairste maker van smartwatches en leverde 41 procent van de verkochte toestellen. Maar dat is dan wel de top van een krimpende markt. zowel Apple als Lenovo zagen de verkoop van hun toestellen zakken met meer dan 70 procent. “Het is ondertussen duidelijk geworden dat smartwatches niet voor iedereen zijn,” zegt Jitesh Ubrani, senior research analist voor IDC Mobile Device Trackers in het rapport.
Fitness is nog altijd de belangrijste bestaansreden voor smartwatches, en Garmin, die net op die sector focust, zag zijn verkoopscijfers met 324 procent stijgen. Pebble, de ‘originele’ smartwatch die min of meer verantwoordelijk is voor het product, verkocht nog 100.000 toestellen en heeft nu nog 3 procent marktaandeel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier