Streamingdiensten krijgen concurrentie van opmerkelijke outsider

© iStock
Wim Kopinga Freelance journalist

Het Nederlandse WeTransfer, een online deeldienst, maakt zijn intrede tot de streamingmarkt. Het bedrijf wil een platform creëren waar geen winst mee gemaakt hoeft te worden.

De grote muziekstreamingdiensten Spotify, Deezer en Jay-Z’s Tidal krijgen er een interessante concurrent bij. Het Nederlandse WeTransfer begint een eigen streamingdienst. Al zal het platform er heel anders uitzien dat bovengenoemden – het zal wellicht meer lijken op een platform als Soundcloud. WeTransfer wil zich gaan richten op mixtapes, exclusief materiaal. Het bedrijf werkte hiervoor eerder al samen met Prince, Big Grams en Disclosure, schrijft Bloomberg.

Online deeldienst WeTransfer, vergelijkbaar met Dropbox, heeft 85 miljoen maandelijkse gebruikers. De Nederlandse startup werd in 2009 opgericht en heeft nu een waarde van zo’n 100 miljoen dollar.

Wat de aankondiging van WeTransfer extra interessant maakt, is dat er met muziekstreamen niet gelijk winst gemaakt hoeft te worden. WeTransfer wil zich er mee onderscheiden van andere diensten als Dropbox. Het bedrijf is voornamelijk in Europa populair. In de VS is de naamsbekendheid nog niet erg groot, daarom zou de streamingdienst toegevoegd worden.

Op dit moment haalt WeTransfer zijn inkomsten voor helft uit advertenties en de andere helft uit abonnementen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content