In het laatste kwartaal van 2015 werden er 65,9 miljoen tablets verkocht, een daling met 13,7 procent op jaarbasis. Ook voor het hele afgelopen jaar zakte het totaal met 10,1 procent tot 206,8 miljoen stuks. Dat becijfert IDC.

Ondanks de dalende trend merkt IDC wel op dat detachables, tablets met een optioneel toetsenbord, wel populair blijven. Zo gingen er 8,1 miljoen stuks over de toonbank, een verdubbeling op jaarbasis.

Het gaat om tablets die (al dan niet optioneel) zijn uitgerust met een toetsenbord waardoor ze voor veel gebruikers worden aangeschaft al vervanger van hun pc. IDC merkt daarbij op dat in dit segment de prijs minder een rol speelt. Onder meer de Microsoft Surface, maar ook de Transformer-reeks van Asus en sinds kort de iPad Pro spelen in op dit fenomeen.

De grootste tabletverkopers van het afgelopen kwartaal waren, in deze volgorde Apple (24,5 procent), Samsung (13,7 procent), Amazon.com (5,2 procent), Lenovo (3,2 procent) en Huawei (2,2 procent). Al zijn Huawei en Amazon de enigen die meer tablets verkochten dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat Amazon zo hoog eindigt heeft vooral te maken met het feit dat Amazon de Fire tablet voor vijftig dollar verkoopt.

In het laatste kwartaal van 2015 werden er 65,9 miljoen tablets verkocht, een daling met 13,7 procent op jaarbasis. Ook voor het hele afgelopen jaar zakte het totaal met 10,1 procent tot 206,8 miljoen stuks. Dat becijfert IDC.Ondanks de dalende trend merkt IDC wel op dat detachables, tablets met een optioneel toetsenbord, wel populair blijven. Zo gingen er 8,1 miljoen stuks over de toonbank, een verdubbeling op jaarbasis.Het gaat om tablets die (al dan niet optioneel) zijn uitgerust met een toetsenbord waardoor ze voor veel gebruikers worden aangeschaft al vervanger van hun pc. IDC merkt daarbij op dat in dit segment de prijs minder een rol speelt. Onder meer de Microsoft Surface, maar ook de Transformer-reeks van Asus en sinds kort de iPad Pro spelen in op dit fenomeen.De grootste tabletverkopers van het afgelopen kwartaal waren, in deze volgorde Apple (24,5 procent), Samsung (13,7 procent), Amazon.com (5,2 procent), Lenovo (3,2 procent) en Huawei (2,2 procent). Al zijn Huawei en Amazon de enigen die meer tablets verkochten dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat Amazon zo hoog eindigt heeft vooral te maken met het feit dat Amazon de Fire tablet voor vijftig dollar verkoopt.