Tabletmarkt speelt groei kwijt

Pieterjan Van Leemputten

De tabletmarkt moet het voor het eerst stellen zonder hoge groeicijfers. In België lijkt dat vooralsnog geen probleem.

De tabletmarkt moet het voor het eerst stellen zonder hoge groeicijfers. In België lijkt dat vooralsnog geen probleem.

Volgens marktonderzoeker IDC zijn er in het eerste kwartaal wereldwijd 50,1 miljoen tablets ( inclusief 2-in1’s, tablets met een toetsenbord) verkocht. Zoals verwacht zijn dat er minder (-35,7 procent) dan in de eindejaarsperiode. Maar de groei op jaarbasis bedraagt slechts 3,9 procent en IDC verwacht dat het er dit jaar niet beter op zal worden.

De beperkte groei geldt voor de hele sector ongeacht merk, besturingssysteem en schermgrootte. Apple blijft marktleider met 16,4 miljoen stuks. Wel daalt hun marktaandeel op kwartaalbasis van 33,2 naar 32,5 procent. Samsung blijft de nummer twee en zag zijn marktaandeel stijgen van 17,2 procent (in Q4) naar 22,3 procent (in Q1). Meteen valt op hoe dominant Apple en Samsung zijn want de top vijf wordt verder aangevuld door Asus (5 procent), Lenovo (4,1 procent) en Amazon (1,9 procent).

De daling en het feit dat IDC geen beterschap verwacht kan er op wijzen dat de tabletmarkt dit jaar een verzadigingspunt bereikt. Er zullen nog wel tablets worden verkocht, maar het aantal mensen dat er nog geen heeft daalt en dan is er enkel nog marge te winnen bij kopers die hun toestel willen vervangen. Het voordeel van de consument is dan weer dat technologiemakers hun focus mogelijk sneller verleggen naar nieuwe toestellen zoals smartwatches en andere wearables.

Niet in BelgiëIn België lijkt er vooralsnog geen groot probleem. Onze redactie kon cijfers van GFK inkijken voor de eerste twee maanden van 2014. Daaruit bleek dat de verkoop met ongeveer vijftig procent steeg ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Dat was goed voor 280.000 tablets, of een waardestijging van 23 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content