Tussen april en juni zijn volgens de gegevens van IDC over de hele wereld 45,1 miljoen tablets over de toonbank gegaan, een daling met 9,7 procent tegenover de eerste drie maanden van 2013. De verkoop van iPads liep terug van 19,5 naar 14,6 miljoen stuks. IDC was uitgegaan van een verkoop van 17 miljoen iPads.

De lager dan verwachte cijfers voor de iPad hebben volgens IDC te maken met het feit dat consumenten wachten op een nieuwe versie van het toestel, die later dit jaar verwacht wordt. De nieuwe MacBook Air-laptop buiten beschouwing gelaten, heeft Apple sinds vorig jaar geen enkel nieuw product meer op de markt gebracht.

De technologiereus uit Cupertino, Californië is nog steeds leider op de tabletmarkt, maar ziet zijn aandeel tegenover vorig jaar wel dalen van 60,3 naar 32,4 procent. Samsung, tweede met 18 procent (tegenover 7,6 vorig jaar), verkocht in het tweede kwartaal 8,1 miljoen tablets, tegenover 8,6 miljoen in het eerste kwartaal.

Asus en Lenovo hebben met respectievelijk 2 en 1,5 miljoen verkochte tablets een marktaandeel van 4,5 en 3,3 procent. Acer (1,4 miljoen tablets, 3,1 procent) maakt de top vijf vol.

Tussen april en juni zijn volgens de gegevens van IDC over de hele wereld 45,1 miljoen tablets over de toonbank gegaan, een daling met 9,7 procent tegenover de eerste drie maanden van 2013. De verkoop van iPads liep terug van 19,5 naar 14,6 miljoen stuks. IDC was uitgegaan van een verkoop van 17 miljoen iPads. De lager dan verwachte cijfers voor de iPad hebben volgens IDC te maken met het feit dat consumenten wachten op een nieuwe versie van het toestel, die later dit jaar verwacht wordt. De nieuwe MacBook Air-laptop buiten beschouwing gelaten, heeft Apple sinds vorig jaar geen enkel nieuw product meer op de markt gebracht. De technologiereus uit Cupertino, Californië is nog steeds leider op de tabletmarkt, maar ziet zijn aandeel tegenover vorig jaar wel dalen van 60,3 naar 32,4 procent. Samsung, tweede met 18 procent (tegenover 7,6 vorig jaar), verkocht in het tweede kwartaal 8,1 miljoen tablets, tegenover 8,6 miljoen in het eerste kwartaal. Asus en Lenovo hebben met respectievelijk 2 en 1,5 miljoen verkochte tablets een marktaandeel van 4,5 en 3,3 procent. Acer (1,4 miljoen tablets, 3,1 procent) maakt de top vijf vol.