Telenet schikt zich in het decoderdebacle, Test-Aankoop nog steeds niet tevreden

© Belga
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Na de heisa rond de verplichte upgrade van SD- naar HD-decoders, zegt Telenet zich nu te schikken door de basisdiensten voor decoders tot vijf jaar na de aankoop ervan te ondersteunen. Voor de consumentenorganisatie Test-Aankoop is dit nog steeds onvoldoende.

Telenet liet vorige maand weten dat het vanaf 2 september 2014 enkel nog HD-decoders zou ondersteunen, omdat de kabelaar vanaf dan enkel nog in HD uitzendt. De SD-decoders, waar op dat moment nog 100.000 klanten over beschikten, zouden daarom – voor een bedrag van 79 euro – ingeruild moeten worden tegen HD-decoders.

Deze plannen van de Mechelse kabelaar vielen niet in goede aarde bij Test-Aankoop, dat geen technische reden zag om van decoder te veranderen en vond dat Telenet de nieuwe HD-decoders op zijn minst gratis moest aanbieden. De consumentenorganisatie lanceerde een open brief, die door ruim 27.000 klanten ondertekend werd.

Daarop gingen Telenet en Test-Aankoop rond de tafel zitten. Het resultaat van die gesprekken is een nieuw servicebeleid voor aangekochte digicorders, digiboxen en CI+ modules (TV met Kaartje).

Nieuw servicebeleid: basisdiensten voor decoders tot 5 jaar na aankoop ondersteund

Daarmee zegt Telenet zich te schikken naar de kritiek. “We engageren ons om de basisdiensten van digitale televisie te garanderen tot 5 jaar na aankoop van een decoder”, klinkt het bij het telecombedrijf. Deze basisdiensten omvatten: tv-kijken in digitale kwaliteit, de tv-gids, de tv-theek en de functies voor opnemen, pauzeren, terugspoelen en verderspoelen, verduidelijkt Telenet.

Concreet betekent dit dat wie bijvoorbeeld een SD-decoder aankocht in 2011 nog zeker tot 2016 gratis de basisdiensten van digitale televisie zal kunnen gebruiken. Als enkel nog de HD-decoder wordt ondersteund, zal Telenet gratis een nieuwe HD-decoder ter beschikking stellen, waarvoor pas huurgeld moet betaald worden als de vijf garantiejaren na aankoop voorbij zijn.

Er is evenwel een belangrijk onderscheid met de wettelijke garantie van twee jaar. De servicegarantie is enkel nuttig bij een werkende decoder. Als een gekochte SD-decoder na meer dan twee jaar de geest geeft, zal Telenet hem niet gratis herstellen of vervangen. Voor wie zijn nog werkende decoder meer dan vijf jaar geleden kocht, heeft Telenet een overstapaanbod met korting.

Het nieuwe servicebeleid gaat met terugwerkende kracht in op 2 april 2014 en geldt voor klanten met een toestel dat na 2 april 2009 werd aangekocht.

Nog altijd onvoldoende voor Test-Aankoop

Volgens Test-Aankoop zet Telenet met dit nieuwe beleid “een eerste stap”, maar de consumentenorganisatie is niet helemaal tevreden. “We hadden op zeven of zelfs tien jaar gerekend, zoals bij buitenlandse leveranciers”, zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop aan Belga.

De SD-decoders waar de heisa rond draaide, waren ook vooral in omgang tussen 2005 en 2009. De gebruikers die voor 2 april 2009 een SD-decoder hebben gekocht, blijven dus nog altijd in de kou staan.

Test-Aankoop is verder van mening dat Telenet voor de verplichte upgrade van SD naar HD “een grotere financiële tegemoetkoming” had moeten voorstellen, en de organisatie vindt dat het telecombedrijf het alternatief om met een kaartje in de flatscreentelevisie digitaal naar tv te kijken onvoldoende in de verf zet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content