Test-Aankoop naar de rechter tegen Facebook

© belga
Pieterjan Van Leemputten

Consumentenorganisaties in België, Italië, Portugal en Spanje gaan in hun land massaclaims tegen Facebook indienen naar aanleiding van het schandaal rond Cambridge Analytica. Ze eisen in collectieve rechtszaken minstens 200 euro per gebruiker vanwege schending van de privacy.

De gegevens van meer dan 87 miljoen Facebookgebruikers, onder wie enkele miljoenen Europeanen, werden zonder hun instemming gedeeld met Cambridge Analytica, aldus de consumentenclubs. Omdat de wet zou zijn geschonden, wordt de groepsvordering in de vier landen ingediend namens alle gebruikers.

Een correcte vergoeding voor het gebruik van de privégegevens is op zijn plaats, meldt het Belgische Test-Aankoop. ,,Wanneer hun gegevens onwettelijk worden gebruikt, moeten ze schadeloos worden gesteld. De verontschuldigingen van Mark Zuckerberg volstaan niet. Consumenten zijn geen marionetten waarmee Facebook kan doen wat het wil. Ondertussen lijkt dit schandaal nog maar het topje van de ijsberg te zijn.”

De geëiste 200 euro is een ,,minimale schatting van de door Facebook-gebruikers geleden schade”, aldus Test-Aankoop. Dat bedrag is door de consumentenorganisatie volgens verschillende tools en cijfers berekend op basis van het commerciële voordeel dat Facebook haalt door de gegevens te delen met derden.

Of de zaak effectief zal leiden tot een schadevergoeding van Facebook is verre van duidelijk. Het schandaal rond Cambridge Analytica bestond uit een online quiz, via Facebook, waar gebruikers door deel te nemen toegang gaven tot grote delen van hun profiel en de profielen van hun vrienden. Die data werd nadien misbruikt om zeer gerichte advertenties uit te sturen naar die profielen.

Maar het probleem treft voor alle duidelijkheid niet alle Belgen. Het gaat hoofdzakelijk om profielen van Amerikaanse en Britse gebruikers. ‘Slechts’ 61.000 Belgische profielen werden verzameld.

Facebook heeft wel degelijk toegestaan dat ontwikkelaars dit kunnen doen, maar heeft telkens benadrukt dat het niet toelaat dat die gegevens nadien worden misbruikt om gerichte propaganda te versturen. Het bedrijf ziet zichzelf in de zaak dan ook deels als slachtoffer en probeert nu gelijkaardige apps te identificeren en te verbannen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content