Begin juni klaagde Test-Aankoop (TA) de "onaanvaardbare" regeling rond de vanaf volgend jaar onbruikbare V3-decoders aan, waarmee klanten "voor het blok worden gezet". Proximus gaf toen aan dat slechts 400.000 tv-klanten, op een totaal van 1,8 miljoen, de verouderde decoder nog gebruikten en dat minder dan 10 procent van die 400.000 klanten de decoder ook effectief had gekocht. De operator stelde toen ook dat er een tegemoetkoming was voorzien, waarbij de betrokken klanten de nieuwe decoder een jaar gratis mogen huren.

Test-Aankoop klaagt dinsdag echter aan dat die tegemoetkoming misleidend is. "Om van het aanbod gebruik te maken, moesten de betrokken klanten antwoorden op een brief van hun operator voor 25 juni 2016, hoewel hun decoder nog perfect bruikbaar is tot 31 januari 2017. Voor Test-Aankoop is deze periode van 'gratis' huur dus maar effectief kosteloos voor zes maanden."

"Ondanks verschillende brieven en ontmoetingen met Proximus kwam er geen oplossing uit de bus", luidt het. Daarom stelt de consumentenorganisatie de operator nu in gebreke om de looptijd van de huur van de decoder te doen ingaan op 1 februari 2017 voor alle betrokken klanten. TA dreigt met het indienen van een groepsvordering.

(Belga/WK)

Begin juni klaagde Test-Aankoop (TA) de "onaanvaardbare" regeling rond de vanaf volgend jaar onbruikbare V3-decoders aan, waarmee klanten "voor het blok worden gezet". Proximus gaf toen aan dat slechts 400.000 tv-klanten, op een totaal van 1,8 miljoen, de verouderde decoder nog gebruikten en dat minder dan 10 procent van die 400.000 klanten de decoder ook effectief had gekocht. De operator stelde toen ook dat er een tegemoetkoming was voorzien, waarbij de betrokken klanten de nieuwe decoder een jaar gratis mogen huren. Test-Aankoop klaagt dinsdag echter aan dat die tegemoetkoming misleidend is. "Om van het aanbod gebruik te maken, moesten de betrokken klanten antwoorden op een brief van hun operator voor 25 juni 2016, hoewel hun decoder nog perfect bruikbaar is tot 31 januari 2017. Voor Test-Aankoop is deze periode van 'gratis' huur dus maar effectief kosteloos voor zes maanden." "Ondanks verschillende brieven en ontmoetingen met Proximus kwam er geen oplossing uit de bus", luidt het. Daarom stelt de consumentenorganisatie de operator nu in gebreke om de looptijd van de huur van de decoder te doen ingaan op 1 februari 2017 voor alle betrokken klanten. TA dreigt met het indienen van een groepsvordering. (Belga/WK)