TomTom in het rood

Verlies groter dan verwacht.

Navigatiebedrijf TomTom heeft in het tweede kwartaal van dit jaar onverwacht een nettoverlies geleden van 489 miljoen euro. Door de verslechterde vooruitzichten voor de markt van losse navigatiekastjes moest het Nederlandse bedrijf een last nemen van 512 miljoen euro.

Dat maakte TomTom vrijdag bekend. Het bedrijf wil in de komende kwartalen de kostenbasis terugdringen, maar blijven investeren in groeiende segmenten. Topman Harold Goddijn wilde vrijdag nog geen details geven waarop bespaard zal worden.

De omzet daalde op jaarbasis met 13 procent tot 314 miljoen euro. TomTom verlaagde op 27 juni al de vooruitzichten voor het gehele jaar. Het bedrijf rekent nu op een omzet van tussen de 1,225 en 1,275 miljard euro en een winst per aandeel van 0,25 à 0,30 euro per aandeel. Dat laatste cijfer is exclusief de eenmalige last van 512 miljoen euro.

TomTom verwacht dat de trend van een krimpende markt voor navigatiekastjes in het tweede halfjaar aanhoudt. De belangrijkste markten (Europa en de Verenigde Staten) zullen naar verwachting aan de bovenkant van de eerder bekendgemaakte bandbreedte van 15 à 20 procent krimpen. Vooral de Amerikaanse markt krimpt hard.

Het navigatiebedrijf zag zowel op de Amerikaanse als de Europese markt het marktaandeel krimpen ten opzichte van het eerste kwartaal. In Europa ging het van 47 naar 45 procent. In de VS daalde het aandeel van 24 naar 21 procent.

Financieel directeur Marina Wyatt wees er in een toelichting op dat de marktaandelen gemeten zijn in volumes. “In waarde bleef ons marktaandeel op jaarbasis ongeveer gelijk.”

De omzet uit ingebouwde systemen in auto’s steeg op jaarbasis met 34 procent tot 60 miljoen euro. De licentie-inkomsten (verkoop van software) daalden op jaarbasis met 3 procent tot 32 miljoen euro. Het onderdeel dat oplossingen levert voor de transportsector zag de omzet met 12 procent stijgen tot 14 miljoen euro.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content